Koulunkäyntiavustajan roolit : luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien käsitykset koulunkäyntiavustajan työstä
Manninen, Marjut; Likonen, Teemu (2006)
Manninen, Marjut
Likonen, Teemu
Lapin yliopisto
2006
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011291054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201011291054
Tiivistelmä
"Koulunkäyntiavustajan roolit" on tutkimus luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien koulunkäyntiavustajan työtä koskevista käsityksistä. Tutkimusnäkökulmana ovat sosiaaliset roolit, ja teoreettisena lähtökohtana ovat konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen perustuva käsitysten muodostaminen, koulunkäyntiavustajan työn yhteiskunnalliset puitteet sekä teoriat sosiaalisista normeista, rooleista ja yhteistyöstä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin fenomenografiaa ja aineisto kerättiin kirjallisella kyselyllä Rovaniemen, Rovaniemen maalaiskunnan, Kemin, Tornion ja Sodankylän luokanopettajilta sekä Lapin yliopistossa luokanopettajaksi opiskelevilta vuosina 2004 ja 2005.
Luokanopettajan ammatille on pitkään ollut tunnusomaista itsenäinen työskentely. Varsinaista pedagogista yhteistyötä opettajien välillä on ollut hyvin vähän. Tämä vahva perinne on kuitenkin muuttumassa mm. siksi, että erityisopetuksen piiriin kuuluvia oppilaita on alettu kasvavassa määrin integroida yleisopetuksen luokkiin, ja sen myötä koulunkäyntiavustajat ovat tulleet osaksi koululuokan arkea. Moni suomalainen luokanopettaja tekeekin nykyään päivittäin yhteistyötä koulunkäyntiavustajan kanssa. Luokanopettajalla on hierarkkisesti korkeamman asemansa vuoksi valtaa vaikuttaa koulunkäyntiavustajan työhön, ja siten luokanopettajan käsitysten tutkiminen on tärkeää, koska käsitykset ovat paljolti rooliodotusten kautta muokkaamassa koulunkäyntiavustajan työnkuvaa ja yhteistyömuotoja.
Aineiston analysoinnin tuloksena syntyi kymmenen koulunkäyntiavustajan roolia: ammattilainen, arvokkaan työn tekijä, lasten avustaja, kasvattaja, opettajan yhteistyökumppani, opettajan työn helpottaja, näkymätön toimija, hierarkkisesti alemmantasoinen, mahdollinen lisärasite sekä mahdollinen opettajan työhön sotkeutuja. Analyysimenetelmästä johtuen roolit ovat käytännössä osarooleja, joiden erilaisista yhdistelmistä syntyvät erilaiset koulunkäyntiavustajan työtä koskevat käsitykset. Yhtäältä tutkimustulokset kertovat koulun todellisuudesta, että koulunkäyntiavustaja työskentelee monenlaisten rooliodotusten keskellä. Toisaalta tutkimuksen tulokset, rooliluokat, ovat analyysi luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien käsityksistä. Ne ovat käsitteellisiä välineitä, joiden avulla opettajat voivat arvioida omia koulunkäyntiavustajan työtä koskevia käsityksiään ja kehittää ammattikuntien välistä yhteistyötä.
Luokanopettajan ammatille on pitkään ollut tunnusomaista itsenäinen työskentely. Varsinaista pedagogista yhteistyötä opettajien välillä on ollut hyvin vähän. Tämä vahva perinne on kuitenkin muuttumassa mm. siksi, että erityisopetuksen piiriin kuuluvia oppilaita on alettu kasvavassa määrin integroida yleisopetuksen luokkiin, ja sen myötä koulunkäyntiavustajat ovat tulleet osaksi koululuokan arkea. Moni suomalainen luokanopettaja tekeekin nykyään päivittäin yhteistyötä koulunkäyntiavustajan kanssa. Luokanopettajalla on hierarkkisesti korkeamman asemansa vuoksi valtaa vaikuttaa koulunkäyntiavustajan työhön, ja siten luokanopettajan käsitysten tutkiminen on tärkeää, koska käsitykset ovat paljolti rooliodotusten kautta muokkaamassa koulunkäyntiavustajan työnkuvaa ja yhteistyömuotoja.
Aineiston analysoinnin tuloksena syntyi kymmenen koulunkäyntiavustajan roolia: ammattilainen, arvokkaan työn tekijä, lasten avustaja, kasvattaja, opettajan yhteistyökumppani, opettajan työn helpottaja, näkymätön toimija, hierarkkisesti alemmantasoinen, mahdollinen lisärasite sekä mahdollinen opettajan työhön sotkeutuja. Analyysimenetelmästä johtuen roolit ovat käytännössä osarooleja, joiden erilaisista yhdistelmistä syntyvät erilaiset koulunkäyntiavustajan työtä koskevat käsitykset. Yhtäältä tutkimustulokset kertovat koulun todellisuudesta, että koulunkäyntiavustaja työskentelee monenlaisten rooliodotusten keskellä. Toisaalta tutkimuksen tulokset, rooliluokat, ovat analyysi luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien käsityksistä. Ne ovat käsitteellisiä välineitä, joiden avulla opettajat voivat arvioida omia koulunkäyntiavustajan työtä koskevia käsityksiään ja kehittää ammattikuntien välistä yhteistyötä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]