"Ja sitä usein mietin, kun oppilaat olivat tehneet jotakin että millä tavalla heihin suhtaudun" : opettajien kokemuksiin perustuvia käsityksiä arjen etiikasta
Huhtala, Marianne; Ivola, Emmi (2009)
There are no files associated with this item.
Huhtala, Marianne
Ivola, Emmi
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella opettajien kokemusten kautta muotoutuneita käsityksiä opettajan työn eettisyydestä. Kiinnostuksen kohteena on se, miten opettajan ammattietiikka näyttäytyy arjen tilanteissa eli millaisia eettisiä pohdintoja opettaja tekee työssään. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka eettiset tilanteet tuovat haasteita opettajan työlle ja työhyvinvoinnille.
Tutkimuksen metodologiset lähtökohdat pohjautuvat fenomenografiseen menetelmään, jossa tutkittavaa ilmiötä tarkastellaan toisen asteen näkökulmasta, eli siitä kontekstista, josta tutkittavat sen näkevät ja kokevat. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu yhdeksästä kirjoitelmasta. Aineiston analyysi etenee vaiheittain ja sen apuna on käytetty fenomenografista analyysimallia mukaillen Huuskon & Paloniemen sovellusta Uljensin analyysin teon vaiheista.
Tutkimustulosten mukaan tutkittavat pohtivat oman työnsä eettisyyttä opettajana toimimisen kautta. Keskeistä on oman arvomaailman reflektointi ja sen tiedostaminen omassa toiminnassaan opettajana. Eettisesti haastavaksi opettajat kokevat jännitteen auktoriteetin sekä välittämisen ja oman persoonan välillä. Haasteeksi opettajat näkevät myös sen, kuinka paljon he voivat ja heillä on mahdollista omalla toiminnallaan vaikuttaa lasten ajatteluun ja toimintaan. Yhteiskunnalliset ilmiöt haastavat opettajia pohtimaan oman työnsä eettisyyttä. Eettistä pohdintaa herättävät myös erilaisten arvojen kohtaaminen koulussa sekä se, miten alueiden kulttuuriset erot vaikuttavat siihen. Pohdinnoissa nousee keskeiseksi se, että koulussa tulisi olla tiedollisten tavoitteiden lisäksi riittävästi aikaa ihmisenä kasvamiselle. Tutkimuksen opettajat kirjaavat oman persoonan tärkeäksi työvälineekseen ja työssä jaksaminen nousee tutkimuksen keskeiseksi teemaksi. Kutsumus, työyhteisö ja kokemus nähdään keskeisinä tekijöinä työhyvinvointia määritellessä.
Pohdinnat kuvastavat opettajien erilaisia käsityksiä ja kokemuksia heidän arjessaan kohtaamistaan eettisistä tilanteista ja ilmiöistä. Pohdinnat eivät suoranaisesti tuo vastauksia eettisesti vaikeiden ongelmien ratkaisemiseen, vaan tutkimus osoittaa, että tilanteet ovat ainutlaatuisia ja ratkaisut lähtevät liikkeelle opettajan omien arvojen tarkastelulla ja omien eettisten periaatteiden viitoittamana.
Tutkimuksen metodologiset lähtökohdat pohjautuvat fenomenografiseen menetelmään, jossa tutkittavaa ilmiötä tarkastellaan toisen asteen näkökulmasta, eli siitä kontekstista, josta tutkittavat sen näkevät ja kokevat. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu yhdeksästä kirjoitelmasta. Aineiston analyysi etenee vaiheittain ja sen apuna on käytetty fenomenografista analyysimallia mukaillen Huuskon & Paloniemen sovellusta Uljensin analyysin teon vaiheista.
Tutkimustulosten mukaan tutkittavat pohtivat oman työnsä eettisyyttä opettajana toimimisen kautta. Keskeistä on oman arvomaailman reflektointi ja sen tiedostaminen omassa toiminnassaan opettajana. Eettisesti haastavaksi opettajat kokevat jännitteen auktoriteetin sekä välittämisen ja oman persoonan välillä. Haasteeksi opettajat näkevät myös sen, kuinka paljon he voivat ja heillä on mahdollista omalla toiminnallaan vaikuttaa lasten ajatteluun ja toimintaan. Yhteiskunnalliset ilmiöt haastavat opettajia pohtimaan oman työnsä eettisyyttä. Eettistä pohdintaa herättävät myös erilaisten arvojen kohtaaminen koulussa sekä se, miten alueiden kulttuuriset erot vaikuttavat siihen. Pohdinnoissa nousee keskeiseksi se, että koulussa tulisi olla tiedollisten tavoitteiden lisäksi riittävästi aikaa ihmisenä kasvamiselle. Tutkimuksen opettajat kirjaavat oman persoonan tärkeäksi työvälineekseen ja työssä jaksaminen nousee tutkimuksen keskeiseksi teemaksi. Kutsumus, työyhteisö ja kokemus nähdään keskeisinä tekijöinä työhyvinvointia määritellessä.
Pohdinnat kuvastavat opettajien erilaisia käsityksiä ja kokemuksia heidän arjessaan kohtaamistaan eettisistä tilanteista ja ilmiöistä. Pohdinnat eivät suoranaisesti tuo vastauksia eettisesti vaikeiden ongelmien ratkaisemiseen, vaan tutkimus osoittaa, että tilanteet ovat ainutlaatuisia ja ratkaisut lähtevät liikkeelle opettajan omien arvojen tarkastelulla ja omien eettisten periaatteiden viitoittamana.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]