Haasteet alakoulun uskonnonopetuksessa
Suopajärvi, Hennariikka (2009)
There are no files associated with this item.
Suopajärvi, Hennariikka
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden uskonnonopettamisessa kohtaamia haasteita. Aineiston keräsin puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla ja teemahaastatteluilla. Kyselylomakkeen täytti kolmekymmentä luokanopettajaopiskelijaa Lapin yliopistossa syksyllä 2007. Vuotta myöhemmin haastattelin kahdeksaa luokanopettajaa yhdestä Lapin kunnasta. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä. Analyysi tapahtui induktiivis-deduktiivisesti.
Koettuja haasteita löytyi paljon. Tutkimus ja sen tulokset jäsentyvät opettajan työn kautta. Teemat nousevat työkaluista, joita opettaja käyttää työssään kuten esimerkiksi opetussuunnitelma, -materiaalit sekä -metodit. Näiden isompien teemojen alla käsittelen myös muut aineistosta esiinnousseet haasteet. Lisäksi tuon esille viimeisessä kappaleessa opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia, jotka liittyvät heidän ammatilliseen identiteettiinsä ja kasvuunsa uskonnonopettajina.
Luokanopettajat ja opiskelijat arvioivat sisällöistä haastavimmiksi tunnepitoiset ja abstraktit aiheet. Monet uskontoon liittyvät aiheet voivat olla arkoja niin oppilaille kuin opettajille itselleen, eivätkä opettajat halua paljastaa henkilökohtaisia näkemyksiään. Erityisesti kuoleman käsittely koettiin vaikeana. Luokanopettajilla ja opiskelijoilla ei myöskään ole mielestään riittävästi tietoa nykyisen opetussuunnitelman tulkinnasta. Objektiivisuus nähtiin uskonnonopettajan ihanteena, mutta käytännössä sen saavuttaminen koettiin lähes mahdottomaksi. Myös materiaalit ja arviointimenetelmät kaipaisivat tuntuvasti kehittämistä.
Koettuja haasteita löytyi paljon. Tutkimus ja sen tulokset jäsentyvät opettajan työn kautta. Teemat nousevat työkaluista, joita opettaja käyttää työssään kuten esimerkiksi opetussuunnitelma, -materiaalit sekä -metodit. Näiden isompien teemojen alla käsittelen myös muut aineistosta esiinnousseet haasteet. Lisäksi tuon esille viimeisessä kappaleessa opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia, jotka liittyvät heidän ammatilliseen identiteettiinsä ja kasvuunsa uskonnonopettajina.
Luokanopettajat ja opiskelijat arvioivat sisällöistä haastavimmiksi tunnepitoiset ja abstraktit aiheet. Monet uskontoon liittyvät aiheet voivat olla arkoja niin oppilaille kuin opettajille itselleen, eivätkä opettajat halua paljastaa henkilökohtaisia näkemyksiään. Erityisesti kuoleman käsittely koettiin vaikeana. Luokanopettajilla ja opiskelijoilla ei myöskään ole mielestään riittävästi tietoa nykyisen opetussuunnitelman tulkinnasta. Objektiivisuus nähtiin uskonnonopettajan ihanteena, mutta käytännössä sen saavuttaminen koettiin lähes mahdottomaksi. Myös materiaalit ja arviointimenetelmät kaipaisivat tuntuvasti kehittämistä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]