Mediakasvatusta Metkulassa : opettajuuden kehittämistä opetuskokeilussa
Hietala, Veera; Heikkilä, Lea (2009)
There are no files associated with this item.
Hietala, Veera
Heikkilä, Lea
Lapin yliopisto
2009
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Metkulan toimivuutta sekä oman opettajuuden kehittymistä Metkulaopetuskokeilun aikana. Tutkimuksen aineistona ovat kolmen Metkulaa opetuksessaan käyttäneen opettajan sähköpostihaastattelut, opetuskokeilun aikana tehdyt havainnointimuistiinpanot, pedagogiset päiväkirjat, oppilaiden ryhmähaastattelut sekä heidän Metkulassa tekemät animaatiot. Analysoimme aineistomme käyttäen teemoittelua, sisällönanalyysia sekä narratiivista analyysia.
Tutkimuksessamme halusimme selvittää millaisia kokemuksia opettajilla oli Metkulan käytöstä, miten Metkula toimii opetuksessa sekä millä tavalla opettajuutemme kehittyi opetuskokeilun aikana. Haastattelemiemme opettajien, oppilaiden sekä omien kokemustemme mukaan muodostimme käsityksen Metkulan toimivuudesta opetuskäytössä. Tutkimustulostemme perusteella Metkulan avulla on mahdollista saavuttaa opetussuunnitelmassa viestintä ja mediataito -aihekokonaisuudelle asetetut tavoitteet. Metkulaympäristö sopii eri-ikäisten kanssa käyttäväksi erilaisissa tilanteissa. Opettajan on suunniteltava tehtävät Metkulatarinoiden tuottamiseksi niin, että asetetut tavoitteet on mahdollista saavuttaa.
Tutkimuksemme tavoitteena oli tutkia myös oman opettajuuden kehittymistä opetusjakson aikana. Viikkoja ja kuukausia opetuskokeilun jälkeen tehdyt reflektiot ja keskustelut ovat myös vaikuttaneet opettajuuden kehittymisen tarkasteluun. Tutkimustulostemme mukaan opettajuutta voi kehittää tutkimalla omaa työtään. Oman työn tutkiminen etenee mielestämme kehämäisenä prosessina alkaen työssä eteen tulevasta ongelmasta, tutkimisen ja ongelmanratkaisuprosessien kautta, oman käyttöteorian muokkaamiseen. Saaduista tutkimustuloksista muodostimme neljä eri kategoriaa, jotka jäsentävät oman työn tutkimista: Opetuksen suunnittelu, opetustilanteiden kohtaaminen, omaan oppimiseen vaikuttavat tekijät, käyttöteorian luominen.
Tutkimuksessamme halusimme selvittää millaisia kokemuksia opettajilla oli Metkulan käytöstä, miten Metkula toimii opetuksessa sekä millä tavalla opettajuutemme kehittyi opetuskokeilun aikana. Haastattelemiemme opettajien, oppilaiden sekä omien kokemustemme mukaan muodostimme käsityksen Metkulan toimivuudesta opetuskäytössä. Tutkimustulostemme perusteella Metkulan avulla on mahdollista saavuttaa opetussuunnitelmassa viestintä ja mediataito -aihekokonaisuudelle asetetut tavoitteet. Metkulaympäristö sopii eri-ikäisten kanssa käyttäväksi erilaisissa tilanteissa. Opettajan on suunniteltava tehtävät Metkulatarinoiden tuottamiseksi niin, että asetetut tavoitteet on mahdollista saavuttaa.
Tutkimuksemme tavoitteena oli tutkia myös oman opettajuuden kehittymistä opetusjakson aikana. Viikkoja ja kuukausia opetuskokeilun jälkeen tehdyt reflektiot ja keskustelut ovat myös vaikuttaneet opettajuuden kehittymisen tarkasteluun. Tutkimustulostemme mukaan opettajuutta voi kehittää tutkimalla omaa työtään. Oman työn tutkiminen etenee mielestämme kehämäisenä prosessina alkaen työssä eteen tulevasta ongelmasta, tutkimisen ja ongelmanratkaisuprosessien kautta, oman käyttöteorian muokkaamiseen. Saaduista tutkimustuloksista muodostimme neljä eri kategoriaa, jotka jäsentävät oman työn tutkimista: Opetuksen suunnittelu, opetustilanteiden kohtaaminen, omaan oppimiseen vaikuttavat tekijät, käyttöteorian luominen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4088]