Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Älä yritä temperamenttia vastaan, anna kirahvin olla kirahvi ja virtahevon virtahepo.” Tapaustutkimus oppilaiden vuorovaikutuksesta ja sosiaalisista suhteista oppimistyylit huo-mioivassa esi- ja alkuopetuksessa

Alakärppä, Hanna; Kesti, Tiina (2010)

 

There are no files associated with this item.


Alakärppä, Hanna
Kesti, Tiina
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää, millaisia sosiaalisen vuorovaikutuksen muotoja eri oppimistyylien mukaisiin ryhmiin kuuluvilla 2. luokkalaisilla ilmenee. Lisäksi selvitämme millai-sia ovat tutkimukseemme osallistuneiden 2. luokkalaisten sosiaaliset suhteet. Sosiaalisia suh-teita tarkastelemme oppimistyylien näkökulmasta.

Tutkimuksemme teoriaosuudessa käsittelemme lapsen kasvua sosiaaliseen vuorovaikutuk-seen, sosiaalisia suhteita sekä oppimistyylit huomioivaa opetusta. Tutkimuksemme on kvalita-tiivinen kasvatuksellinen tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelminä olemme käyttäneet ha-vainnointia ja sosiometrisiä kyselyitä. Olemme pyrkineet tutkimuksenteossa luotettavuuteen ja noudattaneet tutkimuksenteolle asetettuja eettisiä ohjeita.

Tutkimustulostemme mukaan sosiaalisen vuorovaikutuksen muodot vaihtelevat eri oppimistyy-lien mukaisissa ryhmissä. Nonverbaalisen ja verbaalisen viestinnän käyttäminen vaihteli suu-resti ryhmien välillä. Tutkimustulostemme mukaan oppilaan sosiaalinen suosio riippuu siitä, onko kyseessä vapaa-ajan vietto vai koulutyöskentely. Vapaa-ajan viettoa mittaavassa sosio-metrisessä kyselyssä ilmeni, että oppimistyylillä ei ole suurta merkitystä sille, millaisen sosiaa-lisen statuksen oppilas saa. Oppimistyylin merkitys korostuu koulutyöskentelyä mittaavassa sosiometrissä. Tutkimustulostemme pohjalta on tärkeää huomioida oppilaiden erilaiset oppi-mistyylit, jotta yksilölliset sosiaaliset taidot ja sosiaaliset suhteet voivat kehittyä.

Tutkimuksemme tuo kasvattajien ja opettajien tietoisuuteen kuvauksen siitä, millaista sosiaali-nen vuorovaikutus ja sosiaaliset suhteet ovat, kun oppimistyyliltään samanlaiset oppilaat saa-vat mahdollisuuden toimia yhdessä.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3934]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste