Mistä on matematiikan opettajan oppaat tehty? : toisen luokan opettajan oppaiden analyysi
Lehtinen, Eeva (2010)
There are no files associated with this item.
Lehtinen, Eeva
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on analysoida toisen luokan matematiikan opettajan oppaita jakolaskun osalta. Valitsin tutkittavaksi neljän matematiikan oppikirjasarjan opettajan oppaat kolmelta suomalaiselta kustantajalta (WSOY, Tammi, Otava).
Hain tutkimuksessani vastauksia kysymyksiin: Miten toisen luokan matematiikan opettajan oppaat eroavat toisistaan jakolaskun osalta? Millainen rakenne oppaissa on? Millaisin menetelmin oppaat ohjaavat opettamaan jakolaskua? Miten oppaissa on huomioitu opetuksen eriyttäminen? Millainen oppimiskäsitys oppaiden taustalla on?
Tutkimusmenetelmänä käytän laadullista sisällön analyysia. Tarkemmin määriteltynä tutkimukseni on didaktinen oppimateriaalianalyysi. Aineistolähtöisessä analyysissa ilmeni, että toisen luokan matematiikan opettajan oppaissa on huomattavan paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös eroja.
Rakenteeltaan tutkimani oppaat ovat melko yhteneviä. Oppaat huomioivat alkuopetusikäisen lapsen kokemusmaailman hyvin.
Tutkimissani opettajan oppaissa jakolaskua käsiteltiin yhtä poikkeusta lukuun ottamatta kertolaskukappaleen yhteydessä. Jakolaskuun liittyvien oppisisältöjen etenemisjärjestyksessä oli kirjasarjakohtaisia eroja. Tuhattaiturissa ja Matikkamatkassa edettiin ositusjaon kautta sisältöjakoon, Matikassa käsiteltiin ensin sisältöjakoa. Laskutaito-sarjassa jakolaskua käsitellään vasta kolmannen luokan sisällöissä, joten opas ei ollut tutkimuksessa täysin vertailukelpoinen.
Tutkimissani opettajan oppaissa eriyttäminen oli huomioitu eri tavoin. Jokaisesta oppaasta löytyi opettajalle vinkkejä niin alas kuin ylöspäinkin tapahtuvaan eriyttämiseen. Huomionarvoinen yhteneväisyys kaikissa oppaissa on se, että nopeiden ja lahjakkaiden oppilaiden eriyttäminen oli ajateltu toteutettavaksi itsenäisesti tai parin kanssa tehtävillä lisämateriaaleilla.
Kaikista tutkimistani opettajanoppaista löytyi piirteitä behaviorismista, konstruktivismista ja sosio-kulttuurisesta oppimisteoriasta. Laskutaidon opettaja n opas tunnustautui kognitiivisen oppimiskäsityksen edustajaksi. Muissa oppaissa painotetaan oppaiden taustalla vaikuttavan nykyiset käsitykset oppimisesta. Oppaat kannustavat opettajaa keskustelevaan ja pohtivaan opetustapaan ja harjoituksissa tulee esille oppilaiden ohjaaminen oivallukseen. Oppaista löytyy kuitenkin myös vahvoja behaviorismin piirteitä. Valmiit opetusesimerkit ja opettajajohtoisiksi suunnitellut aiheenkäsittelytuokiot viittaavat behaviorismiin.
Hain tutkimuksessani vastauksia kysymyksiin: Miten toisen luokan matematiikan opettajan oppaat eroavat toisistaan jakolaskun osalta? Millainen rakenne oppaissa on? Millaisin menetelmin oppaat ohjaavat opettamaan jakolaskua? Miten oppaissa on huomioitu opetuksen eriyttäminen? Millainen oppimiskäsitys oppaiden taustalla on?
Tutkimusmenetelmänä käytän laadullista sisällön analyysia. Tarkemmin määriteltynä tutkimukseni on didaktinen oppimateriaalianalyysi. Aineistolähtöisessä analyysissa ilmeni, että toisen luokan matematiikan opettajan oppaissa on huomattavan paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös eroja.
Rakenteeltaan tutkimani oppaat ovat melko yhteneviä. Oppaat huomioivat alkuopetusikäisen lapsen kokemusmaailman hyvin.
Tutkimissani opettajan oppaissa jakolaskua käsiteltiin yhtä poikkeusta lukuun ottamatta kertolaskukappaleen yhteydessä. Jakolaskuun liittyvien oppisisältöjen etenemisjärjestyksessä oli kirjasarjakohtaisia eroja. Tuhattaiturissa ja Matikkamatkassa edettiin ositusjaon kautta sisältöjakoon, Matikassa käsiteltiin ensin sisältöjakoa. Laskutaito-sarjassa jakolaskua käsitellään vasta kolmannen luokan sisällöissä, joten opas ei ollut tutkimuksessa täysin vertailukelpoinen.
Tutkimissani opettajan oppaissa eriyttäminen oli huomioitu eri tavoin. Jokaisesta oppaasta löytyi opettajalle vinkkejä niin alas kuin ylöspäinkin tapahtuvaan eriyttämiseen. Huomionarvoinen yhteneväisyys kaikissa oppaissa on se, että nopeiden ja lahjakkaiden oppilaiden eriyttäminen oli ajateltu toteutettavaksi itsenäisesti tai parin kanssa tehtävillä lisämateriaaleilla.
Kaikista tutkimistani opettajanoppaista löytyi piirteitä behaviorismista, konstruktivismista ja sosio-kulttuurisesta oppimisteoriasta. Laskutaidon opettaja n opas tunnustautui kognitiivisen oppimiskäsityksen edustajaksi. Muissa oppaissa painotetaan oppaiden taustalla vaikuttavan nykyiset käsitykset oppimisesta. Oppaat kannustavat opettajaa keskustelevaan ja pohtivaan opetustapaan ja harjoituksissa tulee esille oppilaiden ohjaaminen oivallukseen. Oppaista löytyy kuitenkin myös vahvoja behaviorismin piirteitä. Valmiit opetusesimerkit ja opettajajohtoisiksi suunnitellut aiheenkäsittelytuokiot viittaavat behaviorismiin.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]