Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Diabetes kumppanina koulussa

Pöyliö, Seija (2010)

 

There are no files associated with this item.


Pöyliö, Seija
Lapin yliopisto
2010
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Diabetes kumppanina koulussa on opinnäytetyö, joka on toteutettu vuonna 2009. Tutkimuksen pääongelma on: Miten diabeetikko kohdataan ja tuetaan hänen selviytymistään sopetuksessa? Tutkimuksen kohteena on ollut kouluyhteisö, jonka valmiutta kohdata diabetesta sairastava oppilas olen tutkinut kyselylomakkeiden ja aastattelujen avulla. Haastattelun suuntasin oko kouluyhteisön henkilökunnalle ja sain vastaukset 19 kasvatus- ja opetustyössä olevalta henkilöltä. Tutkimustani varten olen haastatellut kahta diabetesta sairastavaa oppilasta ja heidän huoltajiaan. Opinnäytetyöni on poikkitieteellinen tutkimus, jossa olen perehtynyt sekä diabeteksen lääketieteelliseen taustaan ja kasvatustieteellisestä näkökulmasta pyrkinyt välittämään sekä pohtimaan pitkäaikaisen sairauden vaikutusta lapsen oppimiseen ja käyttäytymiseen. Diabeteksesta sairautena on tehty useita tutkimuksia, mutta sairauden merkityksestä oppimiseen on saatavilla vasta alustavia tutkimustuloksia. Olen myös tarkastellut tukitoimenpiteitä, joiden avulla koulu voi omalta osaltaan tukea diabeetikon selviytymistä perusopetuksessa. Yhtenä tavoitteenani opinnäytetyölläni on ollut kartoittaa, onko kouluyhteisössä tarvetta diabeteksen ohjauskansioon. Opinnäytetyön tärkeimmäksi johtopäätökseksi esitän, että kouluyhteisön pitää entistä paremmin huomioida pitkäaikaissairautta sairastavat oppilaat, jotta he saavat tasavertaisen oikeuden oppivelvollisuuden suorittamiseen. Oppimisen edellytyksenä on että diabeetikko pystyy luontevasti hoitamaan sairautensa vaatimat hoitotoimenpiteet kouluyhteisössä ja saa tarvitsemansa tukitoimenpiteet opiskeluun. Oppilaan sairauden ymmärtäminen antaa opettajalle valmiuksia kohdata ja tukea diabetes-oppilasta. Kouluyhteisössä on selkeä tarve diabeteksen ohjauskansion luomiseen. Ohjauskansion avulla pystyttäisiin kouluyhteisössä paremmin hankkimaan tietoa diabeteksesta, kertaamaan asioita, parantamaan tiedonsiirtoa ja siten paremmin tukemaan diabeetikon koulunkäyntiä.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3939]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste