Rovaniemen peruskouluopettajien suhtautuminen tuntijakouudistukseen
Ikonen, Ville (2011)
There are no files associated with this item.
Ikonen, Ville
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Perusopetus oli jälleen muutoksen edessä, kun neljättä perusopetuksen opetussuunnitelmamuutosta esitettiin valtioneuvostolle. Valtioneuvosto päätti lykätä uudistuksen seuraavalle hallituskaudelle. Muutos olisi sellaisenaan pitänyt sisällään muun muassa uusien oppiaineiden etiikan ja draaman muodostamisen, muutoksia kielten opetukseen, valinnaisuuden lisäämisen, tuntimäärien nostamisen ja yleisten valtakunnallisten tavoitteiden muokkaamisen yhteiskunnan tarpeita vastaaviksi.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on opetussuunnitelman kiertokulku. Tutkimukseen liittyvän tuntijakouudistuksen kehitys loppui toistaiseksi alkumetreille. Tulevaisuus näyttää, mihin suuntaan se lähtee kehittymään. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, mitä opettajat ajattelevat tuntijakouudistuksesta ja selvittää myös mitkä taustatekijät vaikuttavat tiettyyn ajattelutapaan.
Tutkin Rovaniemen peruskouluopettajien suhtautumista tuntijakouudistukseen. Tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen kyselytutkimus. Otanta kattaa noin neljänneksen Rovaniemen peruskouluopettajista. Olen luokanopettajaopiskelija ja minulla on omat käsitykseni asiasta. Sen vuoksi olen esittänyt tutkimustulokset sellaisenaan. Lukijan mahdollisuus kriittiseen arviointiin on osa luotettavuuden rakentamista. Lisäksi kyselyyn vastanneiden opettajien henkilötiedot ovat täysin salassa, eikä tutkimustuloksista voi päätellä vastaajien henkilöllisyyttä.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajien suhtautuminen tuntijakouudistukseen Rovaniemellä on selvästi negatiivinen, vaikkei uudistus täysin toivottomalta tunnukaan. Opettajia painaa huoli työmäärän lisääntymisestä ja oman näkemyksensä puuttuminen suunnittelutyöstä. Tuntijakouudistus tulee valmistella seuraavalla kerralla huolellisemmin ja opetusalan todellisia asiantuntijoita eli opettajia on uudistuksessa kuunneltava enemmän.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on opetussuunnitelman kiertokulku. Tutkimukseen liittyvän tuntijakouudistuksen kehitys loppui toistaiseksi alkumetreille. Tulevaisuus näyttää, mihin suuntaan se lähtee kehittymään. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, mitä opettajat ajattelevat tuntijakouudistuksesta ja selvittää myös mitkä taustatekijät vaikuttavat tiettyyn ajattelutapaan.
Tutkin Rovaniemen peruskouluopettajien suhtautumista tuntijakouudistukseen. Tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen kyselytutkimus. Otanta kattaa noin neljänneksen Rovaniemen peruskouluopettajista. Olen luokanopettajaopiskelija ja minulla on omat käsitykseni asiasta. Sen vuoksi olen esittänyt tutkimustulokset sellaisenaan. Lukijan mahdollisuus kriittiseen arviointiin on osa luotettavuuden rakentamista. Lisäksi kyselyyn vastanneiden opettajien henkilötiedot ovat täysin salassa, eikä tutkimustuloksista voi päätellä vastaajien henkilöllisyyttä.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajien suhtautuminen tuntijakouudistukseen Rovaniemellä on selvästi negatiivinen, vaikkei uudistus täysin toivottomalta tunnukaan. Opettajia painaa huoli työmäärän lisääntymisestä ja oman näkemyksensä puuttuminen suunnittelutyöstä. Tuntijakouudistus tulee valmistella seuraavalla kerralla huolellisemmin ja opetusalan todellisia asiantuntijoita eli opettajia on uudistuksessa kuunneltava enemmän.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]