Sinnikäs puurtaja, aktiivinen vipeltäjä vai varovainen tarkkailija : lasten temperamentit opettajien näkemysten valossa
Manninen, Onerva (2011)
There are no files associated with this item.
Manninen, Onerva
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä opettajilla on oppilaittensa temperamenttipiirteistä ja miten he katsovat voivansa huomioida ne opetuksessaan. Halusin saada selville, miten oppilaiden erilaiset temperamentit ilmenevät koulun eri tilanteissa ja millaisina opettajat näkevät niiden merkityksen työssään.
Tutkimukseni on laadullinen, tulkinnallinen tutkimus. Keräsin aineiston haastattelemalla viittä kokenutta luokanopettajaa Lapin läänin alueella. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja käytin aineiston analysointiin sisällönanalyysiä.
Tutkimukseni osoitti, että oppilaiden temperamentit ilmenevät monin tavoin koulun ja luokan tilanteissa, ja opettajien näkemysten mukaan oppilaiden välillä on suuria eroja temperamenteissa. Opettajien mielestä temperamenttipiirteet tulevat näkyvimmin esille tilanteissa, joissa käsitellään uutta asiaa, oppilailta vaaditaan keskittymistä tai opettaja antaa ohjeita. Tuloksista kävi ilmi, että hyvän oppilaantuntemuksen avulla opettaja pystyy huomioimaan erilaisia temperamentteja luokkatilanteissa. Tärkeimpiä keinoja opettajien mielestä olivat opetuksen monipuolisuus ja hyvä organisointi sekä oppilaan yksilöllinen huomiointi esimerkiksi palautteenantamisessa.
Tietoisuus temperamenteista nousi esille merkittävänä tekijänä, joka auttaa opettajia ymmärtämään erilaisia temperamentteja ja toimimaan niiden suhteen pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla. Tuloksista kävi myös ilmi, että opettajat näkevät erilaisuuden rikkautena ja kokevat voivansa hyödyntää opetuksessa oppilaitten erilaisia temperamenttipiirteitä.
Tutkimukseni on laadullinen, tulkinnallinen tutkimus. Keräsin aineiston haastattelemalla viittä kokenutta luokanopettajaa Lapin läänin alueella. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja käytin aineiston analysointiin sisällönanalyysiä.
Tutkimukseni osoitti, että oppilaiden temperamentit ilmenevät monin tavoin koulun ja luokan tilanteissa, ja opettajien näkemysten mukaan oppilaiden välillä on suuria eroja temperamenteissa. Opettajien mielestä temperamenttipiirteet tulevat näkyvimmin esille tilanteissa, joissa käsitellään uutta asiaa, oppilailta vaaditaan keskittymistä tai opettaja antaa ohjeita. Tuloksista kävi ilmi, että hyvän oppilaantuntemuksen avulla opettaja pystyy huomioimaan erilaisia temperamentteja luokkatilanteissa. Tärkeimpiä keinoja opettajien mielestä olivat opetuksen monipuolisuus ja hyvä organisointi sekä oppilaan yksilöllinen huomiointi esimerkiksi palautteenantamisessa.
Tietoisuus temperamenteista nousi esille merkittävänä tekijänä, joka auttaa opettajia ymmärtämään erilaisia temperamentteja ja toimimaan niiden suhteen pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla. Tuloksista kävi myös ilmi, että opettajat näkevät erilaisuuden rikkautena ja kokevat voivansa hyödyntää opetuksessa oppilaitten erilaisia temperamenttipiirteitä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4417]