Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Suurin tarkoitus on poistaa sitä kouluunlähtemisen kynnystä" : esi- ja alkuopettajien käsityksiä lapsen siirtymästä esikoulusta kouluun

Vesterinen, Marjo (2011)

 

There are no files associated with this item.


Vesterinen, Marjo
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on kuvailla esi- ja alkuopettajien eli päiväkodin lastentarhanopetta-jien sekä koulun luokanopettajien käsityksiä lapsen siirtymästä esikoulusta kouluun. Tutkimuskohteenani oli, millaisia käsityksiä esi- ja alkuopettajilla on kouluun tutustumisesta, lapsen koulun aloituksesta sekä päiväkodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Lisäksi tutkin, millä tavalla esiopettajien ja alkuopettajien käsitykset lapsen siirtymästä esikoulusta kouluun eroavat toisistaan. Bronfenbrenner (1979, 6) käyttää käsitettä ekologinen siirtymä eli transitio tarkoittaessaan elämänkaareen kuuluvia siirtymiä. Tutkimuksessani tarkoitan käsitteellä siirtymä juuri Bronfenbrennerin määritelmää ekologisesta siirtymästä.

Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa on fenomenografia. Kohderyhmäni tutkimuksessa ovat esiopetusryhmässä työskentelevät lastentarhanopettajat sekä alkuopetuksessa työskentelevät luokanopettajat. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelut. Haastattelin erikseen kolmea luokanopettajaa ja kolmea lastentarhanopettajaa. Lisäksi haastattelin yhden luokanopettajan ja yhden lastentarhanopettajan kirjallisesti sähköpostitse, joten yhteensä tutkittavia oli kahdeksan.

Esi- ja alkuopettajien käsitysten kirjoa lapsen siirtymästä esikoulusta kouluun olen kuvannut kahden ääripään avulla: joko siltana tai kuiluna. Haastattelemieni työntekijöiden käsitysten mukaan tutustuminen toimii siltana esiopetuksesta kouluun. Kun siirtymä käsitetään siltana, nähdään kouluun tutustuva lapsi aktiivisena toimijana ja tutustuminen kouluun monipuolisena ja vakiintuneena käytäntönä. Kun taas siirtymä käsitetään hyppäyksenä kuilun yli, nähdään kouluun tutustuva lapsi passiivisena tarkkailijana ja itse tutustuminen vähäisenä ja vakiintumattomana käytäntönä Edelleen kun esi- ja alkuopettajien käsitys siirtymästä kuvataan siltana, käsitetään koulun aloitus luontevana jatkumona esiopetuksesta kouluun ja lastentarhanopettajien ja luokanopettajien välinen yhteistyö tärkeänä ja tavoiteltavana asiana. Vastaavasti käsitettäessä siirtymä kuiluna, kuvataan koulun aloitus uutena alkuna opintiellä. Tällöin tutkittavien käsitysten mukaan ammattiryhmät voivat työskennellä erillään ilman sen suurempaa yhteistyötä. Yksittäisten haastateltujen käsitykset eivät suoraan edusta näitä ääripäitä, vaan olen saanut ne selville tarkastelemalla aineistoa kokonaisuutena.

Tutkimukseni perusteella voi todeta, että suuri osa esi- ja alkuopettajista käsittää siirtymän esiopetuksesta kouluun siltana eli luontevana jatkumona. Tämän käsityksen mukaan päiväko-din ja koulun yhteistyöllä helpotetaan lapsen koulunaloitusta mahdollisimman paljon. Edelleen kuitenkin osa opettajista käsittää siirtymän hyppäyksenä kuilun yli, kahden erilaisen maailman välillä. Vanhaa käsitystä, jossa päivähoito ja koulu ovat eri hallintokunnissa, kuvaa siirtymä kuilun yli. Samaan hallintokuntaan kuuluminen taas näkyy siirtymänä siltaa pitkin.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3930]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste