”Että tietosesti pyrkii siihen kauheen tasapuoliseen ja oikeudenmukaiseen lasten kohteluun.” : luokanopettaja eettisenä kasvattajana
Sieppi, Reeta (2011)
There are no files associated with this item.
Sieppi, Reeta
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on saada selville, mitkä periaatteet ohjaavat luokanopettajia heidän työssään ja miten he itse tiedostavat eettisiä periaatteitaan ja toimintamallejaan. Kiinnostus kohdistuu myös siihen, miten opettaja ratkaisee arkipäivän ristiriitatilanteita, ja huomaavatko he oman eettisen toiminnan ohjaavan heitä.
Aineistona on viiden luokanopettajan haastattelut. Olen analysoinut ne teemoittaisen sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysi itsessään on perusanalyysimenetelmä laadullisessa tutkimuksessa, ja teemoittaisuus nousee siitä, että olen jo kysymyksiä laatiessani teemoitellut aihetta, ja käyttänyt sitä sitten analysointivaiheessa.
Opettajien toimintaa ohjaavat periaatteet olivat selkeästi oikeudenmukaisuus ja yksilön kunnioittaminen, lapsesta huolehtiminen. Opettajat olivat varmoja oman toiminnan oikeellisuudesta, vaikka yksittäiset tapaukset tai laajemmat kokonaisuudet kuten arvostelu aiheuttavatkin eettistä pohdintaa ja oikein-väärin asettelua. Oman toiminnan pohtiminen ja tiedostaminen eivät olleet yhtenäisiä toimintamalleja, vaan toiset toteuttivat sitä selkeästi, kun taas toiset eivät ollenkaan.
Aineistona on viiden luokanopettajan haastattelut. Olen analysoinut ne teemoittaisen sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysi itsessään on perusanalyysimenetelmä laadullisessa tutkimuksessa, ja teemoittaisuus nousee siitä, että olen jo kysymyksiä laatiessani teemoitellut aihetta, ja käyttänyt sitä sitten analysointivaiheessa.
Opettajien toimintaa ohjaavat periaatteet olivat selkeästi oikeudenmukaisuus ja yksilön kunnioittaminen, lapsesta huolehtiminen. Opettajat olivat varmoja oman toiminnan oikeellisuudesta, vaikka yksittäiset tapaukset tai laajemmat kokonaisuudet kuten arvostelu aiheuttavatkin eettistä pohdintaa ja oikein-väärin asettelua. Oman toiminnan pohtiminen ja tiedostaminen eivät olleet yhtenäisiä toimintamalleja, vaan toiset toteuttivat sitä selkeästi, kun taas toiset eivät ollenkaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4560]