Joustava ryhmittely peruskoulun 6. luokan matematiikan opetuksessa : opettajien, oppilaiden ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia
Varjonen, Outi (2011)
There are no files associated with this item.
Varjonen, Outi
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkimukseni tarkoituksena on selvittää millaista on matematiikan opetuksen joustava ryhmittely, ja millaisena sen käyttö näyttäytyy matematiikan opetuksessa. Tuon esille myös oppilaiden, opettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä tästä ryhmittelyn tavasta. Tutkimustani varten olen havainnoinut kuusi matematiikan oppituntia. Havainnointien lisäksi olen haastatellut kahdeksaa oppilasta, kahta opettajaa ja kahta luokanopettajaopiskelijaa. Oppilaista puolet oli hitaammin etenevästä ryhmästä ja puolet nopeammin etenevästä ryhmästä. Opettajista toinen oli hitaamman ryhmän opettaja ja toinen nopeamman ryhmän opettaja. Samoin luokanopettajaopiskelijoista toinen opetti hitaampaa ryhmää ja toinen nopeampaa ryhmää. Aineiston olen analysoinut sisällönanalyysia käyttäen.
Kokemukset joustavasta ryhmittelystä olivat pääasiassa positiivisia. Opettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden mukaan tärkeintä oli, että joustavan ryhmittelyn avulla pystytään paremmin huomioimaan erilaisia oppilaita ja oppijoita. Negatiivisena asiana, erityisesti opettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksista, esille nousivat työrauhaongelmat. Osa oppilaista näki negatiivisina asioina myös tehtävien tason ja epäsopivan opetustahdin. Opettajat ja luokanopettajaopiskelijat kokivat, että kaikki oppilaat hyötyvät joustavasta ryhmittelystä. Ääripäiden nähtiin hyötyvän kaikkein eniten ja keskitason oppilaiden vähiten. Opettajat kokivat myös itse hyötyvänsä ryhmittelystä. Opettajista Arja ei kokenut ryhmien muodostamista niin merkittävänä oppilaiden kannalta, kuin Heikki. Joustava ryhmittely toi mukanaan myös oppilaiden leimaamista. Tämän lisäksi hitaamman ryhmän oppilaat kokivat itsensä heikommiksi matematiikassa, kuin nopeamman ryhmän oppilaat. Oppilaiden kokemuksista nousi esille selkeästi enemmän negatiivisia puolia, kuin opettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksista.
Kokemukset joustavasta ryhmittelystä olivat pääasiassa positiivisia. Opettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden mukaan tärkeintä oli, että joustavan ryhmittelyn avulla pystytään paremmin huomioimaan erilaisia oppilaita ja oppijoita. Negatiivisena asiana, erityisesti opettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksista, esille nousivat työrauhaongelmat. Osa oppilaista näki negatiivisina asioina myös tehtävien tason ja epäsopivan opetustahdin. Opettajat ja luokanopettajaopiskelijat kokivat, että kaikki oppilaat hyötyvät joustavasta ryhmittelystä. Ääripäiden nähtiin hyötyvän kaikkein eniten ja keskitason oppilaiden vähiten. Opettajat kokivat myös itse hyötyvänsä ryhmittelystä. Opettajista Arja ei kokenut ryhmien muodostamista niin merkittävänä oppilaiden kannalta, kuin Heikki. Joustava ryhmittely toi mukanaan myös oppilaiden leimaamista. Tämän lisäksi hitaamman ryhmän oppilaat kokivat itsensä heikommiksi matematiikassa, kuin nopeamman ryhmän oppilaat. Oppilaiden kokemuksista nousi esille selkeästi enemmän negatiivisia puolia, kuin opettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksista.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]