Rastiseikkailutapahtuma peruskoulun suunnistuksen opetuksen tukena
Vääränen, Sari (2011)
There are no files associated with this item.
Vääränen, Sari
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Rastiseikkailu -tapahtuma on Olé Kartalla! -koulusuunnistuksen kehittämishankkeen toiminto, jonka yhtenä tarkoituksena on tarjota opettajille ideoita suunnistuksen opetukseen. Tämän tapaustutkimuksen keskeisenä tavoitteena on tuoda ilmi Rastiseikkailun merkitystä heidän omien kokemustensa perusteella, sekä heidän saamiaan vinkkejä ja ideoita, sovellettavuus arviointeineen opettajien omille suunnistustunneille. Tutkimuksessa tarkastellaan myös opettajien hyviksi ja haasteellisiksi kokemia asioita suunnistuksen opetuksessa. Tutkimus tuo myös ilmi työkokemuksen suhdetta Rastiseikkailusta saatuun antiin.
Tutkimusjoukkona on 63 Rastiseikkailuun osallistunutta luokanopettajaa, joilta tutkimusaineisto on kerätty Rastiseikkailussa täytettyjen kyselylomakkeiden avulla. Tutkimustulosten perusteella Rastiseikkailu oli opettajien mielestä mukava ja onnistunut tapahtuma, joka tarjosi ideoita erityisesti erilaisiin suunnistusharjoitteisiin ja monipuoliseen suunnistuksen opetukseen. Toimintojen soveltamista ja käyttämistä kouluissa rajoittavat koulujen resurssit sekä opettajien käytössä oleva aika ja jaksaminen. Tulosten perusteella vähemmän aikaa työskennelleet opettajat hyötyivät Rastiseikkailusta enemmän verrattuna pidempään työskennelleisiin. Tapahtumaa olisi myös suunnattava selkeämmin opettajille tarkoitetuksi tapahtumaksi, jotta se antaisi heille enemmän. Nyt opettajat mielsivät sen lähinnä oppilaille tarkoitetuksi liikuntapäiväksi.
Tutkimusjoukkona on 63 Rastiseikkailuun osallistunutta luokanopettajaa, joilta tutkimusaineisto on kerätty Rastiseikkailussa täytettyjen kyselylomakkeiden avulla. Tutkimustulosten perusteella Rastiseikkailu oli opettajien mielestä mukava ja onnistunut tapahtuma, joka tarjosi ideoita erityisesti erilaisiin suunnistusharjoitteisiin ja monipuoliseen suunnistuksen opetukseen. Toimintojen soveltamista ja käyttämistä kouluissa rajoittavat koulujen resurssit sekä opettajien käytössä oleva aika ja jaksaminen. Tulosten perusteella vähemmän aikaa työskennelleet opettajat hyötyivät Rastiseikkailusta enemmän verrattuna pidempään työskennelleisiin. Tapahtumaa olisi myös suunnattava selkeämmin opettajille tarkoitetuksi tapahtumaksi, jotta se antaisi heille enemmän. Nyt opettajat mielsivät sen lähinnä oppilaille tarkoitetuksi liikuntapäiväksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]