”Me olimme ainoat tunneagentit maailmassa” : tunnetaito-opetuskokeilu tutkivan opettajan näkökulmasta
Onnela, Marjaana (2011)
There are no files associated with this item.
Onnela, Marjaana
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida tunnetaitojen kehittämiseen tähtäävää opetuskokeilua. Tutkimustehtävinä oli selvittää opetuskokonaisuuden toimivuutta sisällöllisesti, opetusmenetelmällisesti ja opetusmateriaalin osalta sekä arvioida sen toteutusta. Opetuskokeilua arvioitiinoppilaiden, luokan oman opettajan ja tutkijaopettajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittyä tunnetaitojen opetuksessa. Opetuskokeilun toteuttaminen tuki myös omaa ammatillista kasvua ja kehittymistä omassa työssä. Tutkimuksen näkökulmana on tutkiva opettajuus.
Tunnetaito‐opetuskokeilu toteutettiin alakoulun neljännellä luokalla. Aineisto muodostui agenttiteemaa kantavasta tunnetaito‐opetuskokeilusta sekä oppilaiden kirjoittamista oppimispäiväkirjoista ja ‐tehtävistä, oppilaille suunnatuista kysymyslomakkeista, luokan oman opettajan havainnointipäiväkirjasta ja loppukyselystä, tutkijaopettajan tutkimuspäiväkirjasta ja videoinnista. Opetuskokeilussa korostui kolmen toimijan kertomukset opetuskokeilusta, jotka analysoitiin narratiivisella tutkimusmenetelmällä.
Tutkimus osoitti tunnetaitoja kehittävän opetuskokeilun toimivaksi kokonaisuudeksi kaikkien kolmen toimijan: luokan oman opettajan, oppilaiden ja tutkijaopettajan osalta. Tunneasioiden opiskelu koettiin mielekkääksi, kiinnostavaksi ja opetuskokeilu koettiin hyödylliseksi. Opetusmenetelmät ja oppimateriaali koettiin motivoiviksi, mielenkiintoisiksi ja opettavaisiksi. Oppilaiden reflektiota hyödyntävät opetus‐ ja oppimateriaalit osoittautuivat syventämään tunne‐ ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Opetuskokeilussa kehitettiin kaikkia Saarnin (1999, 5) emotionaalisen pätevyyden taitoja sekä CASELin (Payton ym. 2000) sosiaalisista vuorovaikutustaidoista etenkin minäviestintää ja eläytyvän kuuntelun taitoja.
Tunnetaito‐opetuskokeilu toteutettiin alakoulun neljännellä luokalla. Aineisto muodostui agenttiteemaa kantavasta tunnetaito‐opetuskokeilusta sekä oppilaiden kirjoittamista oppimispäiväkirjoista ja ‐tehtävistä, oppilaille suunnatuista kysymyslomakkeista, luokan oman opettajan havainnointipäiväkirjasta ja loppukyselystä, tutkijaopettajan tutkimuspäiväkirjasta ja videoinnista. Opetuskokeilussa korostui kolmen toimijan kertomukset opetuskokeilusta, jotka analysoitiin narratiivisella tutkimusmenetelmällä.
Tutkimus osoitti tunnetaitoja kehittävän opetuskokeilun toimivaksi kokonaisuudeksi kaikkien kolmen toimijan: luokan oman opettajan, oppilaiden ja tutkijaopettajan osalta. Tunneasioiden opiskelu koettiin mielekkääksi, kiinnostavaksi ja opetuskokeilu koettiin hyödylliseksi. Opetusmenetelmät ja oppimateriaali koettiin motivoiviksi, mielenkiintoisiksi ja opettavaisiksi. Oppilaiden reflektiota hyödyntävät opetus‐ ja oppimateriaalit osoittautuivat syventämään tunne‐ ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Opetuskokeilussa kehitettiin kaikkia Saarnin (1999, 5) emotionaalisen pätevyyden taitoja sekä CASELin (Payton ym. 2000) sosiaalisista vuorovaikutustaidoista etenkin minäviestintää ja eläytyvän kuuntelun taitoja.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]