Miltä musiikki tuntuu? : design-tutkimus musiikin käyttämisestä opetusvälineenä pienryhmäopetuksessa äidinkielen tunneilla
Rautio, Hanna-Kaisa (2011)
Rautio, Hanna-Kaisa
Lapin yliopisto
2011
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203011032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203011032
Tiivistelmä
Erityisopetukseen siirrettyjen oppilaiden määrä on kasvanut viime vuosina huimasti. Suomalainen koulu on siirtymässä kohti inkluusiota, jossa jokainen lapsi aloittaa koulutiensä lähikoulussaan huolimatta mahdollisista erityisen tuen tarpeista. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten musiikin käyttäminen opetusvälineenä vaikuttaa erityisen tuen tarpeessa olevien lasten tuntityöskentelyyn.
Tutkimukseni aineisto koostuu neljästä pitämästäni oppitunnista. Toteutin tutkimuksen design-tutkimuksena. Tarkoitukseni oli saada suunniteltua ja toteutettua oppitunti, jossa musiikin käyttäminen opetusvälineenä vaikuttaisi oppilaisiin mahdollisimman positiivisesti. Kuvasin oppituntini ja analysoin oppitunteja havaintojeni pohjalta. Analyysien pohjalta muokkasin tuntisuunnitelmiani tarpeelliseksi katsomallani tavalla. Analysoin koko prosessia laadullisesta näkökulmasta.
Jaoin aineistoni analyysissä kahteen osaan: vuorovaikutukseen ja motivaatioon. Nostin aineistostani esille neljä eri oppilasta, jotka edustivat eri vuorovaikutustyylejä. Analysoin näiden neljän oppilaan kautta vuorovaikutuksen muutosta ja oppilaiden motivoitumista tutkimuksen aikana. Tämän jälkeen analysoin, olinko saanut tutkimukseni avulla parannettua oppituntejani niin, että musiikin käyttäminen oppitunneilla oli vaikuttanut oppilaiden tuntityöskentelyyn mahdollisimman positiivisesti.
Tutkimukseni perusteella voidaan sanoa, että musiikin käyttäminen erityisen tuen tarpeessa olevien lasten opetuksessa vaikutti oppilaisiin positiivisesti. Oppituntini kehittyivät kohti asettamiani tavoitteita: oppilaat motivoituivat työskentelyyn ja vuorovaikutus muuttui kontrolloivasta, uhmaisesta ja epävarmasta kohti ystävällistä ja joustavaa vuorovaikutusta.
Tutkimukseni aineisto koostuu neljästä pitämästäni oppitunnista. Toteutin tutkimuksen design-tutkimuksena. Tarkoitukseni oli saada suunniteltua ja toteutettua oppitunti, jossa musiikin käyttäminen opetusvälineenä vaikuttaisi oppilaisiin mahdollisimman positiivisesti. Kuvasin oppituntini ja analysoin oppitunteja havaintojeni pohjalta. Analyysien pohjalta muokkasin tuntisuunnitelmiani tarpeelliseksi katsomallani tavalla. Analysoin koko prosessia laadullisesta näkökulmasta.
Jaoin aineistoni analyysissä kahteen osaan: vuorovaikutukseen ja motivaatioon. Nostin aineistostani esille neljä eri oppilasta, jotka edustivat eri vuorovaikutustyylejä. Analysoin näiden neljän oppilaan kautta vuorovaikutuksen muutosta ja oppilaiden motivoitumista tutkimuksen aikana. Tämän jälkeen analysoin, olinko saanut tutkimukseni avulla parannettua oppituntejani niin, että musiikin käyttäminen oppitunneilla oli vaikuttanut oppilaiden tuntityöskentelyyn mahdollisimman positiivisesti.
Tutkimukseni perusteella voidaan sanoa, että musiikin käyttäminen erityisen tuen tarpeessa olevien lasten opetuksessa vaikutti oppilaisiin positiivisesti. Oppituntini kehittyivät kohti asettamiani tavoitteita: oppilaat motivoituivat työskentelyyn ja vuorovaikutus muuttui kontrolloivasta, uhmaisesta ja epävarmasta kohti ystävällistä ja joustavaa vuorovaikutusta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4533]