Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Neljäsluokkalaista huolestuttaa kokeet ja läksyt : alakoululaisen hyvinvointi ja sen mittaaminen

Latvala, Sini; Turpeenniemi, Janne (2012)

 
Avaa tiedosto
Latvala.Sini &Turpeenniemi.Janne.pdf (1.960Mt)
Lataukset: 


Latvala, Sini
Turpeenniemi, Janne
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203011027
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää alakoululaisen hyvinvointia ja siihen liittyviä tekijöitä. Lasten hyvinvointia ja terveyttä on tutkittu paljon, mutta tässä tutkielmassa pyritään tuomaan asiaan uusi näkökulma käyttämällä kyselyn lisäksi Firstbeat-hyvinvointianalyysia, jonka avulla saadaan tietoa lapsen stressistä ja palautumisesta. Tutkielma on osa ArctiChildren InNet-hanketta, jossa kehitetään koululaisille sopivaa sosiaalisessa mediassa toimivaa tukipalvelua.

Tutkielma on määrällinen survey-tyyppinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty kyselylomakkeella sekä Firstbeat-hyvinvointimittarilla. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat kolmen koulun neljäsluokkalaiset (n=110). Kyselylomakkeen täyttivät kaikki oppilaat ja Firstbeat-mittauksiin osallistui tästä joukosta 11 oppilasta. Kyselyllä kartoitettiin oppilaan huolia, jotka kohdistuvat koulunkäyntiin sekä niitä asioita, joita neljäsluokkalaiset liittävät hyvinvointiin. Suurimmiksi huolenaiheiksi nousivat tytöillä kokeet (32 %) ja esiintymiset (27 %). Pojilla suurimman huolen aiheuttivat vastaavasti läksyt (21 %) ja kokeet (17 %). Hyvinvointiin oppilaat liittivät terveyden, perheen ja hyvät ystävät. Pyysimme oppilaita liittämään hyvinvointiin myös erilaisia käsitteitä, joista onnellisuus nousi (54 %) tärkeimmäksi käsitteeksi. Firstbeat-mittauksista ja päiväkirjoista kävi ilmi, että tytöt ja pojat kokevat stressiä saman verran, mutta tytöt enemmän kouluviikon aikana. Pojilla stressi ja palautuminen olivat arjen ja viikon lopun välillä tasapainossa.

Tutkimuksen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman avulla. Analyysissä käytettiin frekvenssejä, keskiarvoja sekä ristiintaulukointia. Tutkimuksen luotettavuuden edistämiseksi suoritettiin faktorianalyysit.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3938]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste