Kohti laadukkaampaa opetusta : sairaalaopettajien kokemuksia opetusjärjestelyistä
Angeria-Kumpula, Mari (2012)
Angeria-Kumpula, Mari
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203271061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203271061
Tiivistelmä
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia sairaalaopettajilla on opetusjärjestelyistä osana sairaalaopetuksen laatukriteereitä. Sairaalaopetuksen laatukriteerit (2011) antavat sairaalaopetukselle tavoitteita, ohjeistuksia ja hyviä käytänteitä laadukkaamman opetuksen tueksi.
Tutkimuksen empiirinen osuus sisälsi kyselyn, joka on toteutettu sähköpostin avulla. Aineisto muodostuu kahdeksan sairaalaopettajan kirjallisista vastauksista. Aineiston analyysi perustuu teemoitteluun, mutta tukena on ollut myös fenomenologisen psykologian analyysimalli.
Tulosten mukaan opetusmenetelmät ovat monipuolisia, mutta yleisimmin käytetään itsenäistä työskentelyä. Opetusjärjestelyiden yhteydessä sairaalaopettajat tekevät yhteistyötä oppilaan kotikoulun ja huoltajien kanssa. Hoito-osaston kanssa tehtävä yhteistyö korostuu oppilaan terveydentilan huomioimisen yhteydessä. Yksilölliseen opetukseen sisältyy kolmiportainen tuki, jonka vastaajat kokevat toteutuvan ja soveltuvan sairaalaopetukseen eri tavoin. Vastaajat kokevat laatukriteerit tärkeänä oman työn ohjeena sekä oman yksikön toiminnan arviointikeinona. Laadun määrittelyssä korostui laatukäsitteen monipuolisuus ja erilaiset jaottelut.
Tutkimus tulokset antavat viitteitä sairaalaopetuksen kehittämisen painopistealueista. Ne antavat myös kaikille sairaalaopetuksen parissa työskenteleville tietoa opetuksen järjestämisestä.
Tutkimuksen empiirinen osuus sisälsi kyselyn, joka on toteutettu sähköpostin avulla. Aineisto muodostuu kahdeksan sairaalaopettajan kirjallisista vastauksista. Aineiston analyysi perustuu teemoitteluun, mutta tukena on ollut myös fenomenologisen psykologian analyysimalli.
Tulosten mukaan opetusmenetelmät ovat monipuolisia, mutta yleisimmin käytetään itsenäistä työskentelyä. Opetusjärjestelyiden yhteydessä sairaalaopettajat tekevät yhteistyötä oppilaan kotikoulun ja huoltajien kanssa. Hoito-osaston kanssa tehtävä yhteistyö korostuu oppilaan terveydentilan huomioimisen yhteydessä. Yksilölliseen opetukseen sisältyy kolmiportainen tuki, jonka vastaajat kokevat toteutuvan ja soveltuvan sairaalaopetukseen eri tavoin. Vastaajat kokevat laatukriteerit tärkeänä oman työn ohjeena sekä oman yksikön toiminnan arviointikeinona. Laadun määrittelyssä korostui laatukäsitteen monipuolisuus ja erilaiset jaottelut.
Tutkimus tulokset antavat viitteitä sairaalaopetuksen kehittämisen painopistealueista. Ne antavat myös kaikille sairaalaopetuksen parissa työskenteleville tietoa opetuksen järjestämisestä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]