Tanssin taikaa : lasten tunteet ja kommunikointi soveltavan tanssin tunneilla
Kaljunen, Katri (2012)
Kaljunen, Katri
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203271062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201203271062
Tiivistelmä
Tanssi on laji, jolla on useita funktioita. Tämän tutkielman tavoitteina oli selvittää millaisia tunnetiloja sekä sanallista ja sanatonta kommunikointia tanssi saa aikaan lapsissa, joilla on erityisen tuen tarpeita. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä on havainnointi, erityisesti videoetnografia. Aineistona oli seitsemän tuntia 20 minuuttia videomateriaalia, joka kuvattiin suomalaisessa kaupungissa keväällä 2011. Tutkimukseen osallistuneen tanssiryhmän muodostivat kuusi lasta, joilla oli kuvausaikana kehitykseen, kasvuun ja oppimiseen liittyviä vaikeuksia. Videomateriaalin lisäksi aineistoon kuului tutkimuspäiväkirja ja lasten huoltajilta kerätty kysely. Suunnittelin ja toteutin tanssitunnit itse.
Tutkimuksen mukaan tanssi auttoi lapsia vapautumaan ja näyttämään monipuolisesti tunteitaan sekä sanallisessa että sanattomassa kommunikoinnissa. Tanssi herätti lapsissa paljon positiivisia ilon ja hämmästyksen tunteita. Tunneilla koettiin myös negatiivisia surun ja pettymyksen tunteita, mutta pääosin lapsille jäi tanssista positiivinen tunne.
Tutkimuksen mukaan tanssi auttoi lapsia vapautumaan ja näyttämään monipuolisesti tunteitaan sekä sanallisessa että sanattomassa kommunikoinnissa. Tanssi herätti lapsissa paljon positiivisia ilon ja hämmästyksen tunteita. Tunneilla koettiin myös negatiivisia surun ja pettymyksen tunteita, mutta pääosin lapsille jäi tanssista positiivinen tunne.
Kokoelmat
- Pro gradut [4085]