"Elämän mittainen taakka" : koulukiusattujen kokemuksia kiusaamisen seurauksista aikuisiällä
Viita-aho, Raila (2012)
Viita-aho, Raila
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201204051069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201204051069
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma kuvaa koulukiusattujen, nyt jo aikuisten kokemuksia kiusaamisen seurauksista. Tutkimusongelmana oli, miten koulukiusaamiskokemus näkyy aikuisiällä. Tämä ratkaistiin selvittämällä, millaisia tunteita koulukiusaamiskokemus herättää, miten kiusatut suhtautuvat entisiin kiusaajiinsa, millaisia vaikutuksia he kokevat kiusaamisella olleen ja miten he suhtautuvat koulukiusaamiseen nykyään. Työssä käytettiin fenomenologista tutkimusotetta, jolle on tyypillistä yksilöllisten kokemusten tutkiminen.
Tutkimuspyyntö välitettiin Facebookin kiusaamista koskevien ryhmien nähtäville. Tämän avulla saatiin 16 kirjoitelmaa. Kirjoitelmista 4 tuli miehiltä ja 12 naisilta. Aineiston analyysissa sovellettiin Amedeo Giorgin kehittelemää viisivaiheista menetelmää, jonka tavoitteena on muodostaa yksilökohtaisista kokemuksista yleinen merkitysverkosto.
Tutkimus osoitti, että koulukiusaamiskokemus näkyy aikuisiällä kiusatun asenteissa ja toiminnassa. Kiusatun asenteista voidaan erottaa asenteet itseä, muita, koulukiusaamista ja elämää kohtaan. Kiusatun toiminta taas voidaan jakaa konkreettiseen ja abstraktiin toimintaan.
Koulukiusaamisella on tutkimuksen mukaan aikuisiälle ulottuvia seurauksia, mutta osalle nämä seuraukset ovat voimakkaampia kuin toisille. Suurimmat vaikutukset kiusaamisella on kiusatun itsetuntoon ja ihmissuhteisiin. Tämän lisäksi asenne kiusaamista kohtaan on erittäin torjuva. Kiusaamista ei voida sietää, ja siihen halutaan puuttua. Vaikka kiusaaminen tutkimuksen mukaan on aina negatiivinen kokemus, eivät sen aiheuttamat seuraukset ole aina kielteisiä. Joskus kiusatut ovat kääntäneet kokemuksensa voimavaraksi ja arvostavat itseään enemmän ihmisenä. Kiusaamisesta selviäminen on antanut voimia pärjätä elämässä.
Tutkimus tarjoaa tietoa koulukiusaamisesta ilmiönä kaikille siitä kiinnostuneille ja sitä kohdanneille. Tutkimuksen avulla ihmiset toivottavasti ymmärtävät, miten tärkeää on puuttua kiusaamiseen.
Tutkimuspyyntö välitettiin Facebookin kiusaamista koskevien ryhmien nähtäville. Tämän avulla saatiin 16 kirjoitelmaa. Kirjoitelmista 4 tuli miehiltä ja 12 naisilta. Aineiston analyysissa sovellettiin Amedeo Giorgin kehittelemää viisivaiheista menetelmää, jonka tavoitteena on muodostaa yksilökohtaisista kokemuksista yleinen merkitysverkosto.
Tutkimus osoitti, että koulukiusaamiskokemus näkyy aikuisiällä kiusatun asenteissa ja toiminnassa. Kiusatun asenteista voidaan erottaa asenteet itseä, muita, koulukiusaamista ja elämää kohtaan. Kiusatun toiminta taas voidaan jakaa konkreettiseen ja abstraktiin toimintaan.
Koulukiusaamisella on tutkimuksen mukaan aikuisiälle ulottuvia seurauksia, mutta osalle nämä seuraukset ovat voimakkaampia kuin toisille. Suurimmat vaikutukset kiusaamisella on kiusatun itsetuntoon ja ihmissuhteisiin. Tämän lisäksi asenne kiusaamista kohtaan on erittäin torjuva. Kiusaamista ei voida sietää, ja siihen halutaan puuttua. Vaikka kiusaaminen tutkimuksen mukaan on aina negatiivinen kokemus, eivät sen aiheuttamat seuraukset ole aina kielteisiä. Joskus kiusatut ovat kääntäneet kokemuksensa voimavaraksi ja arvostavat itseään enemmän ihmisenä. Kiusaamisesta selviäminen on antanut voimia pärjätä elämässä.
Tutkimus tarjoaa tietoa koulukiusaamisesta ilmiönä kaikille siitä kiinnostuneille ja sitä kohdanneille. Tutkimuksen avulla ihmiset toivottavasti ymmärtävät, miten tärkeää on puuttua kiusaamiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4535]