Peruskoulun tehtävät Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa
Hurtig, Maunu (2012)
Hurtig, Maunu
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201204191077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201204191077
Tiivistelmä
Meistä lähes jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia koulusta. Siksi ei ole ihme, että meillä kullakin oma mielipiteemme siitä, millainen koulun tulisi olla. Peruskoulua koskeva keskustelu kävi erityisen vilkkaana Helsingin Sanomien yleisönosastopalstalla alkuvuodesta 2010 ja päätin tuolloin hyödyntää noita mielipidekirjoituksia työssäni. Tutkimukseni pyrkii kuvaamaan Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa koululle annettuja erilaisia tehtäviä.
Koulutuksella katsotaan olevan monia erilaisia tehtäviä. Tutkimuksessani tehtävät luokitellaan yhteiskunnallisiin, kasvatuksellisiin ja opetuksellisiin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 pohjalta. Aineiston analyysiä silmällä pitäen syvensin tätä teoreettista pohjaa myös laajemmin aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen tutustumalla. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään lisäksi koulutuspolitiikkaa ja sen vaikutusta koulun toimintaan. Kasvatussosiologisesta näkökulmasta tarkasteltuna koulutus on erottamattomasti osa ympäröivää yhteiskuntaa.
Tutkimus on laadullinen sisällönanalyysi ja empiirinen aineisto koostuu Helsingin Sanomissa alkuvuonna 2010 julkaistusta mielipidekirjoituksesta (n=26). Analysoin aineiston teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin, minkä jälkeen tarkastelin tuloksia myös teorian valossa.
Aineisto osoittautui hyvin rikkaaksi ja erilaisia näkökulmia nousi runsaasti esille. Tuloksissa korostui oppilaslähtöinen lähestymistapa koulun tehtäviä määriteltäessä sekä vaatimus oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin huolehtimisesta. Koulun ja yhteiskunnan kiinteä keskinäinen suhde oli nähtävissä myös aineistossa, sillä monia tehtäviä lähestyttiin yhteiskunnasta käsin.
Mielipidekirjoituksiin tutustuminen osoitti, että myös koulun ulkopuolella käydään vakavasti otettavaa keskustelua koulutuksen lähtökohdista, tehtävistä ja tavoitteista. Koulujen olisikin syytä rakentaa entistä avoimempaa vuorovaikutusta ympäröivään yhteiskuntaan molemminpuolisen edun saamiseksi.
Koulutuksella katsotaan olevan monia erilaisia tehtäviä. Tutkimuksessani tehtävät luokitellaan yhteiskunnallisiin, kasvatuksellisiin ja opetuksellisiin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 pohjalta. Aineiston analyysiä silmällä pitäen syvensin tätä teoreettista pohjaa myös laajemmin aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen tutustumalla. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään lisäksi koulutuspolitiikkaa ja sen vaikutusta koulun toimintaan. Kasvatussosiologisesta näkökulmasta tarkasteltuna koulutus on erottamattomasti osa ympäröivää yhteiskuntaa.
Tutkimus on laadullinen sisällönanalyysi ja empiirinen aineisto koostuu Helsingin Sanomissa alkuvuonna 2010 julkaistusta mielipidekirjoituksesta (n=26). Analysoin aineiston teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin, minkä jälkeen tarkastelin tuloksia myös teorian valossa.
Aineisto osoittautui hyvin rikkaaksi ja erilaisia näkökulmia nousi runsaasti esille. Tuloksissa korostui oppilaslähtöinen lähestymistapa koulun tehtäviä määriteltäessä sekä vaatimus oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin huolehtimisesta. Koulun ja yhteiskunnan kiinteä keskinäinen suhde oli nähtävissä myös aineistossa, sillä monia tehtäviä lähestyttiin yhteiskunnasta käsin.
Mielipidekirjoituksiin tutustuminen osoitti, että myös koulun ulkopuolella käydään vakavasti otettavaa keskustelua koulutuksen lähtökohdista, tehtävistä ja tavoitteista. Koulujen olisikin syytä rakentaa entistä avoimempaa vuorovaikutusta ympäröivään yhteiskuntaan molemminpuolisen edun saamiseksi.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]