Vanhempien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä esi- ja alkuopetuksessa
Piirala, Tiina (2012)
There are no files associated with this item.
Piirala, Tiina
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Tiivistelmä
Nykyään kodin ja koulun välinen yhteistyö on haasteellista, ja samalla oppilaiden, heidän vanhempiensa sekä opettajien tuen tarve on lisääntynyt. Tutkimuksessani tarkastelin kasvatusyhteistyötä vertailemalla 41 esi- ja alkuopetuksessa olevan oppilaan vanhemman näkemyksiä yhteistyöstä sekä sen toimivuudesta kahdessa kyläkoulussa sekä yhdessä suuremmassa peruskoulussa. Tarkastelu tapahtui koulun toimintaympäristön osa-alueiden näkökulmasta, joita olivat fyysinen, sosiaalinen, toiminnallinen, psyykkinen, pedagoginen ja kulttuurinen. Tavoitteena oli tutkia, millaisia näkemyksiä vanhemmilla on kasvatusyhteistyöstä ja mistä yhteistyön toimivuus tai toimimattomuus vanhempien näkemyksissä muodostuu. Tutkimus oli monimenetelmätutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä oli kyselytutkimus sekä analyysimenetelmänä teorialähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimuksessa yhteistyöhön suhtautumiseen vaikutti eniten vuorovaikutus opettajan kanssa eli sosiaalinen osa-alue, mutta siihen liittyen etenkin myös pedagoginen ja toiminnallinen osa-alue eli opettajan ammattitaitoisuus sekä toiminnan tasot ja sen sujuminen yhteistyössä olivat tärkeitä yhteistyön toimivuuden suhteen. Fyysinen osa-alue eli koulun suuruus oli kääntäen verrannollinen kohderyhmän tyytyväisyyteen, ja kulttuurinen osa-alue ilmeni kaikkien muiden osa-alueiden kautta. Näin ollen olennaista olisi kehittää koko koulua ja sen toimintakulttuuria, jos yhteistyötä halutaan parantaa, sillä pelkkään vuorovaikutukseen ja sen toimintamuotoihin vaikuttaminen yksittäisen opettajan kautta vaikuttaa vain osaan kokonaisuudesta.
Tutkimuksessa yhteistyöhön suhtautumiseen vaikutti eniten vuorovaikutus opettajan kanssa eli sosiaalinen osa-alue, mutta siihen liittyen etenkin myös pedagoginen ja toiminnallinen osa-alue eli opettajan ammattitaitoisuus sekä toiminnan tasot ja sen sujuminen yhteistyössä olivat tärkeitä yhteistyön toimivuuden suhteen. Fyysinen osa-alue eli koulun suuruus oli kääntäen verrannollinen kohderyhmän tyytyväisyyteen, ja kulttuurinen osa-alue ilmeni kaikkien muiden osa-alueiden kautta. Näin ollen olennaista olisi kehittää koko koulua ja sen toimintakulttuuria, jos yhteistyötä halutaan parantaa, sillä pelkkään vuorovaikutukseen ja sen toimintamuotoihin vaikuttaminen yksittäisen opettajan kautta vaikuttaa vain osaan kokonaisuudesta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]