Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Anssi-opettajan vaikutus näkyy aika vahvana ihan meikäläisen opetukses." : luokanopettajaopiskelijoiden koulumuistot ja ammatillinen kehittyminen

Heikkilä, Virpi (2012)

 

There are no files associated with this item.


Heikkilä, Virpi
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millä tavalla opettajaksi opiskelevien omat koulu- ja opettajamuistot ovat merkityksellisiä luokanopettajakoulutuksessa ja ammatti-identiteetin kehittymisessä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen opettajan professiota, ammatti-identiteetin kehittymistä ja ammatti-identiteetin kehittymistä luokanopettajakoulutuksen aikana ja työelämässä. Tutkimukseni on luonteeltaan narratiivinen tutkimus. Narratiivisuus näkyy tutkimusmenetelmän, eli haastattelututkimuksen valinnassa ja aineiston analysoinnissa. Haastattelin tutkimustani varten kuutta Lapin yliopistossa kolmatta vuotta opiskelevaa luokanopettajaopiskelijaa. Aineiston analysoin narratiivien analyysillä, jonka avulla kertomusaineistosta kokosin yhteisiä elementtjä ja kategorioita. Yhdistellyn aineiston perusteella pystyin johtamaan aineistosta tutkimustuloksia ja tulkintoja.

Haastateltavien koulumuistot näyttäytyivät pääosin positiivisina ja kouluajat olivat olleet mukavia. Opettajat muistetaan elävästi ja heitä kuvailtiin ennen kaikkea persoonan, olemuksen ja käyttäytymisen kautta. Omat kouluaikaiset kokemukset ja opettajiin liittyvät muistot ovat merkityksellisiä tutkimuksen henkilöille monin tavoin. Omista opettajista oli omaksuttu piirteitä, joiden pohjalta on rakennettu itselle hyvän opettajan kuva. Opiskelijat ovat myös ottaneet omien opettajien opetuksesta elementtejä, joita halutaan ottaa osaksi omaa opetusta. Negatiivisten muistojen merkitys näyttäytyy siinä, millaisia asioita haastateltavat opiskelijat eivät haluaa opetuksessaan toistaa. Tutkimuksessani selvisi, että oman opettajuuden kehittyminen ja omien koulumuistojen merkityksen pohtiminen jää jokaisen opiskelijan omille harteille, koska luokanopettajakoulutuksessa näitä asioita käsitellään vähän.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3938]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste