Romanit ja saamelaiset yläkoulun maantiedon, historian ja yhteiskuntaopin oppikirjoissa
Korva, Minna-Maarit (2012)
Korva, Minna-Maarit
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201206041152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201206041152
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia yläkoulun oppikirjojen romani- ja saamelaiskuvauksia diskurssianalyysin keinoin. Tutkimuksen viitekehys perustuu sosiaaliseen konstruktionismiin. Aineisto koostuu yhteensä 13 yläkoulun maantiedon, historian ja yhteiskuntaopin oppikirjasta, jotka on julkaistu vuosina 2004–2011. Näkökulmani on, että oppikirjojen tekstit eivät ole todellisuuden heijastuksia, vaan sosiaalisen todellisuuden rakennuspalikoita. Ne eivät niinkään kuvaa kohdettaan, vaan muodostavat oman versionsa siitä.
Oppikirjojen kuvaukset olivat hyvin pintapuolisia ja osittain stereotyyppeihin tukeutuvia. Romanit esitettiin heikosti menestyneinä ja saamelaiset sijoitettiin pohjoiseen. Vähemmistökuvauksissa oli havaittavissa stereotypioiden kautta tapahtuvaa suomalaisuuden kehittämistä eronteossa romaneihin ja saamelaisiin. Oppikirjojen vähemmistökuvaukset näyttävät edelleen toimivan valtakulttuuria vahvistavina toisina.
Oppikirjojen kuvaukset olivat hyvin pintapuolisia ja osittain stereotyyppeihin tukeutuvia. Romanit esitettiin heikosti menestyneinä ja saamelaiset sijoitettiin pohjoiseen. Vähemmistökuvauksissa oli havaittavissa stereotypioiden kautta tapahtuvaa suomalaisuuden kehittämistä eronteossa romaneihin ja saamelaisiin. Oppikirjojen vähemmistökuvaukset näyttävät edelleen toimivan valtakulttuuria vahvistavina toisina.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]