”No onko se orava mies vai nainen?” : sukupuoli alkuopetuksen matematiikan ja äidinkielen oppikirjoissa
Rusanen, Anna-Leena; Sippola, Jarkko Johannes (2012)
Rusanen, Anna-Leena
Sippola, Jarkko Johannes
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201206271195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201206271195
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmamme tarkastelee sukupuolen esiintymistä ensimmäisen ja toisen luokan matematiikan ja äidinkielen oppikirjoissa. Päätutkimusongelmaksemme on muodostunut kysymys: Miten sukupuolen esiintyminen on muuttunut oppikirjoissa 1990-luvulta 2010-luvulle mentäessä? Alatutkimusongelminamme pohdimme sitä missä määrin eri sukupuolet ovat edustettuina 1990-luvun ja 2010-luvun alkuopetuksen matematiikan ja äidinkielen oppikirjoissa sekä millä tavoin sukupuoli ilmenee oppikirjoissa. Tutkimusaineistoksemme valitsimme 24 oppikirjaa, joista 12 on ollut käytössä 1990-luvun alkupuolella, ja 12 2010-luvun alkupuolella. Oppikirjakustantamoista ovat edustettuina aikansa suurimmat kustantamot Otava, Tammi, Weiling+Göös ja WSOY.
Tutkimuksemme on laadullinen ja perustuu sisällönanalyysin menetelmiin sekä kuva-analyysin käsitteistöön. Aineiston kvantifiointia varten muotoilimme havaintotaulukon eli oppikirjasapluunan. Jaottelimme aineistomme kuvissa esiintyvät sukupuoliviittaukset feminiinisiin, maskuliinisiin, sukupuolettomiin ihmis- sekä eläinhahmoihin oppikirjasapluunan avulla. Tutkimustulostemme perusteella voimme todeta oppikirjojen kuva- ja sivumäärien kasvaneen merkittävästi. Sukupuolten väliset esiintyvyyden määrälliset valtasuhteet ovat tasaantuneet vuosikymmenten aikana, mutta erityisesti matematiikassa feminiiniset hahmot ovat kuitenkin edelleen aliedustettuina maskuliinisiin hahmoihin verrattuna. Erityisesti sukupuolettomien eläinten ja hahmojen käytössä on tapahtunut huomattavaa kasvua vuosikymmenten välillä.
Tutkimuksemme on laadullinen ja perustuu sisällönanalyysin menetelmiin sekä kuva-analyysin käsitteistöön. Aineiston kvantifiointia varten muotoilimme havaintotaulukon eli oppikirjasapluunan. Jaottelimme aineistomme kuvissa esiintyvät sukupuoliviittaukset feminiinisiin, maskuliinisiin, sukupuolettomiin ihmis- sekä eläinhahmoihin oppikirjasapluunan avulla. Tutkimustulostemme perusteella voimme todeta oppikirjojen kuva- ja sivumäärien kasvaneen merkittävästi. Sukupuolten väliset esiintyvyyden määrälliset valtasuhteet ovat tasaantuneet vuosikymmenten aikana, mutta erityisesti matematiikassa feminiiniset hahmot ovat kuitenkin edelleen aliedustettuina maskuliinisiin hahmoihin verrattuna. Erityisesti sukupuolettomien eläinten ja hahmojen käytössä on tapahtunut huomattavaa kasvua vuosikymmenten välillä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]