”Jos löytäsin jonkun hyvän pelin ja saisin vähän koulutusta niin, miks ei …” : tapaustutkimus digitaalisten pelien ja opetuksen yhdistämisen vaikeuksista
Mustikkamäki, Ville (2012)
Mustikkamäki, Ville
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201208211203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201208211203
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkitaan peruskoulun opettajien digitaalisten pelien käytön ongelmia. Tutkimus keskittyy opettajien arkitodellisuuteen ja sen tarkoitus on tuottaa uutta tietoa niistä ongelmista, joihin opettajat törmäävät yhdistäessään digitaalisia pelejä opetukseen. Tutkimus on tärkeä, koska pelien ja opetuksen yhdistämistä ei ole tästä näkökulmasta lähestytty aiemmin.
Työn tutkimusongelma on: miksi peruskoulun opettajien digitaalisten pelien opetuskäyttö on vähäistä? Ongelmaan haetaan vastaus laadullisen tapaustutkimuksen menetelmin pyrkimällä ymmärtämään vastaajien kokemusmaailmaa. Tutkimuksessa kuvaillaan ja analysoidaan opettajien kokemuksia pelien käytöstä ja sen ongelmallisuudesta sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla peruskoulun opettajia. Tutkimukseen osallistui kuusi opettajaa, joita haastateltiin keväällä 2012. Haastattelut litteroitiin ja aineistoa oli tässä muodossa 47 sivua.
Tutkimuksen tulokset on esitetty sekä teemoittelemalla että tyypittelemällä. Työn tulokset on avattu lukijalle esittelemällä tyypillinen opettaja, jossa esiintyvät kaikkein yleisimmät syyt olla käyttämättä digitaalisia pelejä. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan sanoa, että opettajien syyt olla käyttämättä pelejä johtuvat puutteellisista resursseista ja teknisen sekä pedagogisen tuen puutteesta. Puuttuvia resursseja ovat aika ja tietokoneet. Tuen puute ilmeni niin, että opettajat kokivat, että opetukseen sopivia pelejä tai tukea uusien pelien etsimisessä ja käyttöönottamisessa ei ollut saatavilla. Tukea tarvittiin myös teknisten ongelmien ratkaisemisessa.
Työn tutkimusongelma on: miksi peruskoulun opettajien digitaalisten pelien opetuskäyttö on vähäistä? Ongelmaan haetaan vastaus laadullisen tapaustutkimuksen menetelmin pyrkimällä ymmärtämään vastaajien kokemusmaailmaa. Tutkimuksessa kuvaillaan ja analysoidaan opettajien kokemuksia pelien käytöstä ja sen ongelmallisuudesta sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla peruskoulun opettajia. Tutkimukseen osallistui kuusi opettajaa, joita haastateltiin keväällä 2012. Haastattelut litteroitiin ja aineistoa oli tässä muodossa 47 sivua.
Tutkimuksen tulokset on esitetty sekä teemoittelemalla että tyypittelemällä. Työn tulokset on avattu lukijalle esittelemällä tyypillinen opettaja, jossa esiintyvät kaikkein yleisimmät syyt olla käyttämättä digitaalisia pelejä. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan sanoa, että opettajien syyt olla käyttämättä pelejä johtuvat puutteellisista resursseista ja teknisen sekä pedagogisen tuen puutteesta. Puuttuvia resursseja ovat aika ja tietokoneet. Tuen puute ilmeni niin, että opettajat kokivat, että opetukseen sopivia pelejä tai tukea uusien pelien etsimisessä ja käyttöönottamisessa ei ollut saatavilla. Tukea tarvittiin myös teknisten ongelmien ratkaisemisessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]