Etiikka peruskoulun 5. ja 6. luokan uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppikirjoissa
Poikela, Elina (2012)
Poikela, Elina
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201212131301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201212131301
Tiivistelmä
Tutkimuksessani tarkastelen peruskoulun 5. ja 6. luokan uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppikirjojen sisältämää etiikkaa. Tutkimuksen teoriaosassa esittelen etiikan yleisiä teorioita ja etiikan ilmentymistä koulumaailmassa ja uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppiaineissa. Tutkimusaineistona on Editan, Otavan ja WSOY:n julkaisemat uskonnon oppikirjat vuosiluokille 5 ja 6, sekä Opetushallituksen julkaisemat alakouluun tarkoitetut elämänkatsomustiedon oppikirjat. Hain tutkimuksessani vastausta seuraaviin kysymyksiin. Millaista etiikkaa oppikirjat sisältävät? Mitkä ovat oppikirjojen sisältämän etiikan keskeiset erot?
Tutkimuksen menetelmänä on laadulliseen sisällönanalyysin piiriin kuuluva teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tarkastelun kohteena oppikirjoissa on niiden etiikkaa käsittelevät osuudet. Aineiston analyysin kautta syntyneitä pääluokkia on uskonnon oppikirjoissa kuusi: Oikean ja väärän pohdinta, Ihmisen elämää ohjaavat säännöt, Valintoja ja vastuuta, Moniulotteinen suvaitsevaisuus, Elämän nurjan puolen pohdintaa ja Näkökulmia hyvään elämään. Elämänkatsomustiedon oppikirjoissa pääluokkia on viisi: Arvot ja normit ihmisen elämässä, Suvaitsevaisuus, Etiikka, moraali ja hyvä ihminen, Tekojen moraalinen ulottuvuus ja Onnellisuus. Tulosluvussa esitän oppikirjoissa esiintyvät etiikan sisällöt näiden pääluokkien mukaan.
Tutkimukseni osoittaa, että uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppikirjojen etiikassa pidetään samanlaisia asioita tärkeinä ja niihin suhtaudutaan samalla tavalla. Oppiaineissa tuomitaan väkivalta ja syrjiminen ja kannustetaan erilaisuuden hyväksymiseen, yhteistyöhön ja omien tekojen seurausten arviointiin, niin ihmisten kuin luonnon kannalta. Kuitenkin perustelut sille, miksi tietyt asiat eivät ole sallittuja ja toiset ovat toivottuja, ovat erilaiset. Uskonnon oppikirjoissa ihmisen velvollisuus tehdä oikein, perustuu näkemykseen, jonka mukaan ihmisen tulee noudattaa Jumalan tahtoa. Elämänkatsomustiedon oppikirjoissa teon oikeutuksen perustelussa on viitteitä hyve-etiikasta. Analyysissa ilmeni, että oppikirjat käsittelevät asioita normatiivisen etiikan mukaisesti. Uskonnon op-pikirjoissa on näkyvissä kristillisen etiikan vaikutus. Elämänkatsomustiedon oppikirjoissa painottuu hyve-etiikka ja humanismi.
Tutkimuksen menetelmänä on laadulliseen sisällönanalyysin piiriin kuuluva teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tarkastelun kohteena oppikirjoissa on niiden etiikkaa käsittelevät osuudet. Aineiston analyysin kautta syntyneitä pääluokkia on uskonnon oppikirjoissa kuusi: Oikean ja väärän pohdinta, Ihmisen elämää ohjaavat säännöt, Valintoja ja vastuuta, Moniulotteinen suvaitsevaisuus, Elämän nurjan puolen pohdintaa ja Näkökulmia hyvään elämään. Elämänkatsomustiedon oppikirjoissa pääluokkia on viisi: Arvot ja normit ihmisen elämässä, Suvaitsevaisuus, Etiikka, moraali ja hyvä ihminen, Tekojen moraalinen ulottuvuus ja Onnellisuus. Tulosluvussa esitän oppikirjoissa esiintyvät etiikan sisällöt näiden pääluokkien mukaan.
Tutkimukseni osoittaa, että uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppikirjojen etiikassa pidetään samanlaisia asioita tärkeinä ja niihin suhtaudutaan samalla tavalla. Oppiaineissa tuomitaan väkivalta ja syrjiminen ja kannustetaan erilaisuuden hyväksymiseen, yhteistyöhön ja omien tekojen seurausten arviointiin, niin ihmisten kuin luonnon kannalta. Kuitenkin perustelut sille, miksi tietyt asiat eivät ole sallittuja ja toiset ovat toivottuja, ovat erilaiset. Uskonnon oppikirjoissa ihmisen velvollisuus tehdä oikein, perustuu näkemykseen, jonka mukaan ihmisen tulee noudattaa Jumalan tahtoa. Elämänkatsomustiedon oppikirjoissa teon oikeutuksen perustelussa on viitteitä hyve-etiikasta. Analyysissa ilmeni, että oppikirjat käsittelevät asioita normatiivisen etiikan mukaisesti. Uskonnon op-pikirjoissa on näkyvissä kristillisen etiikan vaikutus. Elämänkatsomustiedon oppikirjoissa painottuu hyve-etiikka ja humanismi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]