Elämän variaatiota : uuden oppilaan siirtymä kesken lukuvuoden opettajien kokemana
Tervonen, Katja (2012)
Tervonen, Katja
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201212191310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201212191310
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee kesken lukuvuoden tapahtuvaa oppilaan koulusiirtymää vastaanottavan opettajan näkökulmasta. Tutkielmani tarkoituksena on kuvata opettajan roolia ryhmäyttäjänä sekä toimintatapoja, joiden mukaan opettaja toimii siirtymän eri vaiheissa.
Teoriaosassa tarkastelen ryhmää ja ryhmäytymistä kasvatussosiologisesta näkökulmasta sekä siirtymää van Gennepin siirtymäriittien ja Urie Bronfenbrennerin bioekologisen siirtymän näkökulmasta, joka ottaa huomioon siirtymässä fyysisen ja psyykkisen ympäristön sekä ajan vaikutuksen ihmisen kehitykseen.
Tutkielmani metodi on fenomenologis-hermeneuttinen ja aineiston keruutapani teemahaastattelu. Tutkimushenkilöinäni on seitsemän luokanopettajaa. Haastattelut tehtiin loka-marraskuussa 2012, ja ne analysoitiin marraskuun aikana. Analyysini tukena on ollut aiemmat aiheeseen liittyvät tutkimukset, ja aineisto on jaettu teemoihin haastattelurungon perusteella.
Tutkimustuloksina esittelen siirtymää koskevat vaiheet ottaen huomioon siirtymää edeltävän ajan, kynnysvaiheen ja siirtymän jälkeisen ajan. Oma osionsa on myös siirtymään liittyvät ongelmat, koska tuloksien perusteella on vaikeaa ajoittaa missä siirtymän vaiheessa ongelmat jo ovat alkaneet.
Aineistostani nousi kaksi asiaa ylitse muiden: tapauskohtaisuus ja ennakointi. Jokainen siirtymä on erilainen, mutta jokaista siirtymää voi myös helpottaa ennakoimalla siirtymää. Opettajat antoivat myös käytännön vinkkejä sujuvaan siirtymään, joten tutkielmasta on hyötyä opettajille, joilla ei ole vielä omakohtaisia kokemuksia koulusiirtymästä.
Teoriaosassa tarkastelen ryhmää ja ryhmäytymistä kasvatussosiologisesta näkökulmasta sekä siirtymää van Gennepin siirtymäriittien ja Urie Bronfenbrennerin bioekologisen siirtymän näkökulmasta, joka ottaa huomioon siirtymässä fyysisen ja psyykkisen ympäristön sekä ajan vaikutuksen ihmisen kehitykseen.
Tutkielmani metodi on fenomenologis-hermeneuttinen ja aineiston keruutapani teemahaastattelu. Tutkimushenkilöinäni on seitsemän luokanopettajaa. Haastattelut tehtiin loka-marraskuussa 2012, ja ne analysoitiin marraskuun aikana. Analyysini tukena on ollut aiemmat aiheeseen liittyvät tutkimukset, ja aineisto on jaettu teemoihin haastattelurungon perusteella.
Tutkimustuloksina esittelen siirtymää koskevat vaiheet ottaen huomioon siirtymää edeltävän ajan, kynnysvaiheen ja siirtymän jälkeisen ajan. Oma osionsa on myös siirtymään liittyvät ongelmat, koska tuloksien perusteella on vaikeaa ajoittaa missä siirtymän vaiheessa ongelmat jo ovat alkaneet.
Aineistostani nousi kaksi asiaa ylitse muiden: tapauskohtaisuus ja ennakointi. Jokainen siirtymä on erilainen, mutta jokaista siirtymää voi myös helpottaa ennakoimalla siirtymää. Opettajat antoivat myös käytännön vinkkejä sujuvaan siirtymään, joten tutkielmasta on hyötyä opettajille, joilla ei ole vielä omakohtaisia kokemuksia koulusiirtymästä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]