Luokkahuoneesta avoimeen oppimisympäristöön : Rovaniemen alakoulujen oppilaiden mielipiteitä oppimisympäristöistä
Hämäläinen, Sari-Anne (2014)
Hämäläinen, Sari-Anne
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201409231404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201409231404
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä mieltä Rovaniemen alakoulujen oppilaat ovat opetuksesta, joka tapahtuu luokkahuoneen ulkopuolella. Samalla selvitetään, kuinka paljon opetusta järjestetään muualla kuin luokassa tai liikuntasalissa. Tutkimuksen keskiössä on oppimisympäristöt ja elämälähtöinen oppiminen. Taustateoriana esitellään valikoituja näkemyksiä ympäristöistä, oppimisympäristöistä sekä oppimiskäsityksistä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty syksyllä 2014 kahdesta rovaniemeläisestä alakoulusta 3-6-luokkalaisilta oppilailta kyselylomakkeella. Kysely sisälsi sekä monivalintatehtäviä, että avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 71 oppilasta, joista 67,6% oli Rovaniemen kaupunkikoulusta ja 32,4% Rovaniemen kyläkoulusta. Tutkimus edustaa kvantitatiivista tutkimusta. Analysointiin käytettiin tilastollisia sekä sisällöllisiä menetelmiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että opetusta järjestetään noin kerran kuukaudessa luokkahuoneen ulkopuolella. Oppilaat pitävät opetuksesta, joka tapahtuu muualla kuin luokassa ja toivoisivat sitä olevat enemmän. Samalla kuitenkin, varsinkin pojat, kokevat oppivansa parhaiten luokassa.
Tutkimuksen aineisto on kerätty syksyllä 2014 kahdesta rovaniemeläisestä alakoulusta 3-6-luokkalaisilta oppilailta kyselylomakkeella. Kysely sisälsi sekä monivalintatehtäviä, että avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 71 oppilasta, joista 67,6% oli Rovaniemen kaupunkikoulusta ja 32,4% Rovaniemen kyläkoulusta. Tutkimus edustaa kvantitatiivista tutkimusta. Analysointiin käytettiin tilastollisia sekä sisällöllisiä menetelmiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että opetusta järjestetään noin kerran kuukaudessa luokkahuoneen ulkopuolella. Oppilaat pitävät opetuksesta, joka tapahtuu muualla kuin luokassa ja toivoisivat sitä olevat enemmän. Samalla kuitenkin, varsinkin pojat, kokevat oppivansa parhaiten luokassa.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]