Koulukiusaamisen diskursseja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa
Keskinarkaus, Eeva; Sykkö, Elisa (2012)
Keskinarkaus, Eeva
Sykkö, Elisa
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201210261233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201210261233
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisia kiusaamiseen liittyviä diskursseja viidesluokkalaisten oppilaiden kirjoitelmista on löydettävissä. Tutkielmassa etsitään vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen; mitä koulukiusaamiseen liittyviä diskursseja lasten kirjoitelmista löytyy ja millaisia subjektipositioita kirjoitelmista on luettavissa.
Aineisto on kerätty tammikuussa 2009 erään keskisuuren kaupungin keskisuuressa koulussa. Aineiston keräämiseen käytettiin eläytymismenetelmää. Kehyskertomuksissa näkökulmana oli kiusatun ja kiusaajan rooli sekä tytön että pojan näkökulmasta. Kehyskertomuksiin saatiin vastauksia 45 kappaletta. Kehyskertomuksilla kerätty aineisto analysoitiin diskurssianalyysilla.
Löytämämme diskurssit olivat väkivallan, kiusaamisen syiden ja toimijoiden diskurssit. Väkivallan diskurssi oli yksittäinen kokonaisuus, jota emme jakaneet. Kiusaamisen syiden diskurssi jakautui erilaisuuteen, kateuteen, epätasa-arvoon ja kostoon. Toimijoiden diskursseja tarkastelimme kiusaajan ja kiusatun sekä opettajan ja vanhempien näkökulmasta.
Aineisto on kerätty tammikuussa 2009 erään keskisuuren kaupungin keskisuuressa koulussa. Aineiston keräämiseen käytettiin eläytymismenetelmää. Kehyskertomuksissa näkökulmana oli kiusatun ja kiusaajan rooli sekä tytön että pojan näkökulmasta. Kehyskertomuksiin saatiin vastauksia 45 kappaletta. Kehyskertomuksilla kerätty aineisto analysoitiin diskurssianalyysilla.
Löytämämme diskurssit olivat väkivallan, kiusaamisen syiden ja toimijoiden diskurssit. Väkivallan diskurssi oli yksittäinen kokonaisuus, jota emme jakaneet. Kiusaamisen syiden diskurssi jakautui erilaisuuteen, kateuteen, epätasa-arvoon ja kostoon. Toimijoiden diskursseja tarkastelimme kiusaajan ja kiusatun sekä opettajan ja vanhempien näkökulmasta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]