”Me ei tulla ennää tänne luokkaan yksi tunti mielessä vaan meillä on monta tuntia mielessä” : alkuopettajat opetusta eriyttämässä
Jurvelin, Emmi (2014)
Jurvelin, Emmi
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201411041481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201411041481
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani aiheena on opetuksen eriyttäminen ensimmäisellä luokka-asteella. Tavoitteenani oli selvittää miten luokanopettajat määrittelevät eriyttämisen ja mikä on heidän perusteensa eriyttämiselle. Lisäksi halusin selvittää miten eriyttämistä toteutetaan ensimmäisellä luokka-asteella sekä millaisia haasteita siihen liittyy.
Tutkielmani on tyyliltään laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Haastattelin kuutta Oulun kaupungissa ensimmäisellä luokka-asteella työskentelevää luokanopettajaa. Aineiston analysoin teema-analyysiä käyttäen.
Opettajat määrittelivät eriyttämisen oppilaiden oman taitotasonsa mukaisena työskentelynä. Oppilailla on oikeus saada yksilöllistä opetusta ja sen avulla opiskelumotivaatio nousee. Eriyttäminen on osa arkipäivää ja se näkyy lähes jokaisella oppitunnilla. Opettajat käyttävät monipuolisia tapoja opetuksen eriyttämiseen, näkyvimpänä erilaiset tasoryhmittelyt. Toimiva eriyttäminen vaatii hyvää oppilaantuntemusta. Suurimpana haasteena eriyttämisessä koettiin lahjakkaiden oppilaiden opetuksen eriyttäminen sekä eriyttämisen pysyminen kohtuuden rajoissa.
Tutkielmani on tyyliltään laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Haastattelin kuutta Oulun kaupungissa ensimmäisellä luokka-asteella työskentelevää luokanopettajaa. Aineiston analysoin teema-analyysiä käyttäen.
Opettajat määrittelivät eriyttämisen oppilaiden oman taitotasonsa mukaisena työskentelynä. Oppilailla on oikeus saada yksilöllistä opetusta ja sen avulla opiskelumotivaatio nousee. Eriyttäminen on osa arkipäivää ja se näkyy lähes jokaisella oppitunnilla. Opettajat käyttävät monipuolisia tapoja opetuksen eriyttämiseen, näkyvimpänä erilaiset tasoryhmittelyt. Toimiva eriyttäminen vaatii hyvää oppilaantuntemusta. Suurimpana haasteena eriyttämisessä koettiin lahjakkaiden oppilaiden opetuksen eriyttäminen sekä eriyttämisen pysyminen kohtuuden rajoissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4536]