”Koko yhteisön juttu” : fenomenografinen tutkimus vanhempien käsityksistä koskien koulun koulukiusaamista koskevaa toimintaa
Kerkelä, Jenny (2014)
Kerkelä, Jenny
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201411041482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201411041482
Tiivistelmä
Pro gradu- tutkielmani tarkoituksena on laadullisen tutkimuksen keinoin selvittää, minkälaisia käsityksiä vanhemmilla on koulun menettelytavoista puuttua koulukiusaamiseen. Tutkimusaineistoni koostuu vanhempien käymistä nettikeskusteluista koskien koulukiusaamista.
Teoriaosuudessa käsittelen perheen ja kasvuympäristön merkitystä lapsen sosiaalisten suhteiden taustalla sekä erittelen koulun mahdollisuuksia puuttua koulukiusaamiseen. Käsittelen myös kodin ja koulun välistä yhteistyötä sekä sitä, mitä sen onnistuminen vaatii perheiltä ja kouluhenkilökunnalta.
Metodologisesti tutkimukseni sijoittuu laadullisen tutkimuksen kentälle. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui fenomenografia, jossa kiinnostuksen kohteena ovat ihmisten käsitykset ja arkiajattelu. Tavoitteenani on kuvata vanhempien käsitysten laadullisia eroja sekä nostaa esiin erilaisia ajattelutapoja. Fenomenografisessa tutkimuksessa tarkastellaan käsityksiä toisen asteen näkökul-masta.
Tutkimuksen tulososuudessa käsittelen vanhempien käsityksiä koulun toiminnasta koulukiusaamiseen puuttumisessa. Fenomenografisen tutkimuksen analyysimenetelmiä soveltaen muodostin tutkimusaineistosta kolme pääkategoriaa: kouluyhteisön keinot puuttua koulukiusaamiseen, opettajan keinot puuttua koulukiusaamiseen sekä kouluyhteisön tekemä yhteistyö koulukiusaamistapauksissa. Tutkimustuloksista on nähtävissä, että vanhemmat kokevat koulukiusaamisen olevan koko yhteisöä koskettava asia. Opettajien ja muun henkilökunnan odotetaan sitoutuvan kiusaamisen vastaiseen toimintaan, heidän edellytetään panostavan kiu-saamisen ennaltaehkäisemiseen sekä luovan kouluun sellaisen ilmapiirin, joka ottaa huomioon kaikki osapuolet ja velvoittaa kiusaamattomuuteen. Tämä edellyttää sitoutumista myös vanhemmilta. Vanhemmat odottavat kouluilta voimakkaampaa yhteistyötä: koulujen tulisi tiedottaa kotia koulukiusaamisesta, ottaa huomioon lasten vanhempien roolin sekä tarjota vanhemmille enemmän mahdollisuuksia osallistua koulun kiusaamisen vastaiseen toimintaan.
Teoriaosuudessa käsittelen perheen ja kasvuympäristön merkitystä lapsen sosiaalisten suhteiden taustalla sekä erittelen koulun mahdollisuuksia puuttua koulukiusaamiseen. Käsittelen myös kodin ja koulun välistä yhteistyötä sekä sitä, mitä sen onnistuminen vaatii perheiltä ja kouluhenkilökunnalta.
Metodologisesti tutkimukseni sijoittuu laadullisen tutkimuksen kentälle. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui fenomenografia, jossa kiinnostuksen kohteena ovat ihmisten käsitykset ja arkiajattelu. Tavoitteenani on kuvata vanhempien käsitysten laadullisia eroja sekä nostaa esiin erilaisia ajattelutapoja. Fenomenografisessa tutkimuksessa tarkastellaan käsityksiä toisen asteen näkökul-masta.
Tutkimuksen tulososuudessa käsittelen vanhempien käsityksiä koulun toiminnasta koulukiusaamiseen puuttumisessa. Fenomenografisen tutkimuksen analyysimenetelmiä soveltaen muodostin tutkimusaineistosta kolme pääkategoriaa: kouluyhteisön keinot puuttua koulukiusaamiseen, opettajan keinot puuttua koulukiusaamiseen sekä kouluyhteisön tekemä yhteistyö koulukiusaamistapauksissa. Tutkimustuloksista on nähtävissä, että vanhemmat kokevat koulukiusaamisen olevan koko yhteisöä koskettava asia. Opettajien ja muun henkilökunnan odotetaan sitoutuvan kiusaamisen vastaiseen toimintaan, heidän edellytetään panostavan kiu-saamisen ennaltaehkäisemiseen sekä luovan kouluun sellaisen ilmapiirin, joka ottaa huomioon kaikki osapuolet ja velvoittaa kiusaamattomuuteen. Tämä edellyttää sitoutumista myös vanhemmilta. Vanhemmat odottavat kouluilta voimakkaampaa yhteistyötä: koulujen tulisi tiedottaa kotia koulukiusaamisesta, ottaa huomioon lasten vanhempien roolin sekä tarjota vanhemmille enemmän mahdollisuuksia osallistua koulun kiusaamisen vastaiseen toimintaan.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]