Palikkamatikkaa : toiminnallinen oppiminen matematiikassa oppimisvaikeuksien näkökulmasta
Juola, Elisa (2012)
Juola, Elisa
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201302081012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201302081012
Tiivistelmä
Käsittelen pro gradu- tutkielmassani toiminnallisuuden merkitystä matematiikan oppimisessa erityisten oppimisvaikeuksien näkökulmasta. Tutkimus sai alkunsa omasta pedagogisesta kiinnostuksen kohteesta toiminnalliseen oppimiseen. Tutkimusaiheeni on ajankohtainen, sillä uudistuneen oppimiskäsityksen mukaan oppija nähdään matematiikassa aktiivisena tiedon hankkijana, käsittelijänä ja tallentajana. Opetuksessa pyritään yhä enemmän oppilaan matemaattisen ajattelun kehittämiseen. Toiminnallisuuden avulla oppilas hankkii kokemuksia, ja tekee havaintoja hänelle tutusta arkielämästä. Oppilas oivaltaa, että matematiikkaa on kaikkialla. Toimintavälineiden tarkoituksena on auttaa oppilasta käsitteenmuodostusprosessissa.
Tutkielmani on laadullista tutkimusta. Toteutin tutkimukseni toimintatutkimuksena ja suoritin kenttätyövaiheen peruskoulun alaluokalla. Kenttätyövaiheen aikana pidin kahdelle toisluokkalaiselle oppilaalle tukiopetusta kahdesta matemaattisesta osa-alueesta, joissa heillä oli vaikeuksia. Kenttätyövaihe sijoittuu kahteen tukiopetusjaksoon, joista ensimmäisen tein syys- lokakuussa 2011 ja toisen helmikuussa 2012. Oppilaat olivat tutkimukseni tutkimuskohteena, ja heillä oli kummallakin erityinen oppimisvaikeus matematiikassa. Tukiopetuskerrat sisälsivät paljon toimintavälineillä työskentelyä, matemaattisten oppimispelien pelaamista ja leikkimistä. Tavoitteena oli parantaa oppilaiden osaamista matemaattisilla osa-aluilla, joissa heillä oli erityisiä vaikeuksia.
Tutkimustulokset osoittavat, että toiminnallisuudella oli ratkaiseva merkitys oppilaiden oppimisessa. Se osoittautui erittäin tärkeäksi varsinkin sen takia, että molemmilla oppilailla oli hahmottamisen vaikeuksia. Toiminnan ja toimintavälineiden avulla matemaattiset käsitteet konkretisoituivat, ja oppimista tapahtui ymmärtämällä. Toiminnallisuus vaikutti positiivisesti myös oppilaiden matematiikkakuvan muuttumiseen, koska he saivat paljon onnistumisen kokemuksia ja heidän motivaationsa matematiikkaa kohtaan kasvoi.
Tutkielmani on laadullista tutkimusta. Toteutin tutkimukseni toimintatutkimuksena ja suoritin kenttätyövaiheen peruskoulun alaluokalla. Kenttätyövaiheen aikana pidin kahdelle toisluokkalaiselle oppilaalle tukiopetusta kahdesta matemaattisesta osa-alueesta, joissa heillä oli vaikeuksia. Kenttätyövaihe sijoittuu kahteen tukiopetusjaksoon, joista ensimmäisen tein syys- lokakuussa 2011 ja toisen helmikuussa 2012. Oppilaat olivat tutkimukseni tutkimuskohteena, ja heillä oli kummallakin erityinen oppimisvaikeus matematiikassa. Tukiopetuskerrat sisälsivät paljon toimintavälineillä työskentelyä, matemaattisten oppimispelien pelaamista ja leikkimistä. Tavoitteena oli parantaa oppilaiden osaamista matemaattisilla osa-aluilla, joissa heillä oli erityisiä vaikeuksia.
Tutkimustulokset osoittavat, että toiminnallisuudella oli ratkaiseva merkitys oppilaiden oppimisessa. Se osoittautui erittäin tärkeäksi varsinkin sen takia, että molemmilla oppilailla oli hahmottamisen vaikeuksia. Toiminnan ja toimintavälineiden avulla matemaattiset käsitteet konkretisoituivat, ja oppimista tapahtui ymmärtämällä. Toiminnallisuus vaikutti positiivisesti myös oppilaiden matematiikkakuvan muuttumiseen, koska he saivat paljon onnistumisen kokemuksia ja heidän motivaationsa matematiikkaa kohtaan kasvoi.
Kokoelmat
- Pro gradut [4124]