"Niin moni tulee vastaan, ope on se oikea?" : opettajien kumppaninvalinnan tarkastelua
Mikkola, Mari; Salonen, Roope (2013)
There are no files associated with this item.
Mikkola, Mari
Salonen, Roope
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201302191026
Tutkielmassamme tarkastelemme luokanopettajien parisuhteita ja erityisesti kumppaninvalintaa. Arkihavainnot osoittavat, että opettajat usein valitsevat parikseen toisen opettajan. Seurustelu alkaa joko opettajankoulutusaikana tai opettajana toimittaessa. Opettajan työhön hakeutuvia voivat yhdistää monet piirteet. Asiaa ei ole kuitenkaan tutkittu, ja halusimme selvittää tämän käsityksen todenperäisyyttä.
Tutkielmamme tarkoituksena on kuvata, millaisia käsityksiä opettajaksi opiskelevilla on opettajapariskunnan rakkauden kehittymisestä. Alkuperäinen tarkoituksemme oli tutkia opettajapariskuntia, mutta aineiston hankinta osoittautui ylivoimaiseksi. Päädyimme keräämään tutkielmamme aineiston opettajaksi opiskelevien kirjoituspyyntöjen avulla, joten tutkimuksen keskiöön asettuvat kirjoituspyyntöön vastanneiden omat käsitykset kokemuksineen ja niiden tulkinnat. Vastauksia saimme 32 maamme eri opettajankoulutusyksiköistä. Tutkielma on laadullinen ja lähestymistapana on teemoittelu.
Tutkielmamme rakentuu teorian ja empirian vuoropuheluksi. Tulosanalyysia edelsi perehtymisemme kumppaninvalinnasta tehtyihin aikaisempiin tutkimuksiin ja niitä esittelemme omien tulostemme yhteydessä. Tutkielman tulokset osoittavat, että opettajien välisen parisuhteen muodostamiseen vaikuttaa yleisimmin henkilöiden kokema samanlaisuus. Kumppanin valintaan vaikuttavat myös täydentämisvalinta, fyysinen miellyttävyys ja ulkopuolisten toimesta järjestetyt tapaamiset. Opettajan ammattiin hakeutuvilla henkilöillä on samanlaisia arvoja, näkemyksiä ja jopa luonteenpiirteitä. Myös luokanopettajakoulutuksen luonteella on suuri vaikutus parien muodostumiseen. Luokanopettajakoulutuksen tiivis ja yhteisöllinen luonne luo otolliset olosuhteet kumppanin löytymiselle. Myös opettajien työn luonne voi yhdistää, ja opettajat voivat löytää toisensa myös työpaikalta. Silti sattuman merkitystä ei voi vähätellä, ja toisen osapuolen aktiivisuus sekä huomionherättämisvalinta saavat myös sijansa opettajapariskuntien kumppaninvalinnassa.
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201302191026
Tiivistelmä
Tutkielmamme tarkoituksena on kuvata, millaisia käsityksiä opettajaksi opiskelevilla on opettajapariskunnan rakkauden kehittymisestä. Alkuperäinen tarkoituksemme oli tutkia opettajapariskuntia, mutta aineiston hankinta osoittautui ylivoimaiseksi. Päädyimme keräämään tutkielmamme aineiston opettajaksi opiskelevien kirjoituspyyntöjen avulla, joten tutkimuksen keskiöön asettuvat kirjoituspyyntöön vastanneiden omat käsitykset kokemuksineen ja niiden tulkinnat. Vastauksia saimme 32 maamme eri opettajankoulutusyksiköistä. Tutkielma on laadullinen ja lähestymistapana on teemoittelu.
Tutkielmamme rakentuu teorian ja empirian vuoropuheluksi. Tulosanalyysia edelsi perehtymisemme kumppaninvalinnasta tehtyihin aikaisempiin tutkimuksiin ja niitä esittelemme omien tulostemme yhteydessä. Tutkielman tulokset osoittavat, että opettajien välisen parisuhteen muodostamiseen vaikuttaa yleisimmin henkilöiden kokema samanlaisuus. Kumppanin valintaan vaikuttavat myös täydentämisvalinta, fyysinen miellyttävyys ja ulkopuolisten toimesta järjestetyt tapaamiset. Opettajan ammattiin hakeutuvilla henkilöillä on samanlaisia arvoja, näkemyksiä ja jopa luonteenpiirteitä. Myös luokanopettajakoulutuksen luonteella on suuri vaikutus parien muodostumiseen. Luokanopettajakoulutuksen tiivis ja yhteisöllinen luonne luo otolliset olosuhteet kumppanin löytymiselle. Myös opettajien työn luonne voi yhdistää, ja opettajat voivat löytää toisensa myös työpaikalta. Silti sattuman merkitystä ei voi vähätellä, ja toisen osapuolen aktiivisuus sekä huomionherättämisvalinta saavat myös sijansa opettajapariskuntien kumppaninvalinnassa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]