"Innoisaanhan ne tulee näyttämään heti ku oppivat uutta” : taito- ja taideaineiden didaktikot opiskelijan itsetuntoa tukemassa
Haipus, Helka (2013)
There are no files associated with this item.
Haipus, Helka
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201302191029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201302191029
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selventää taito- ja taideaineiden didaktikkojen käytössä olevat keinot opiskelijoiden itsetunnon tukemiseksi. Tavoitteeni oli saada heidän haastattelujaan analysoimalla selville, miten he tällä hetkellä omalla toiminnallaan tukevat opiskelijoiden itsetuntoa, joko tiedostaen tai tiedostamatta.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostui haastatteluista. Aineiston analyysiin käytin teoriapohjaista sisällönanalyysiä. Haastattelin keväällä 2012 kahdeksaa eri taito- ja taideaineiden didaktikkoa Oulun ja Lapin yliopiston ettajankoulutuslaitoksilta. Haastattelut olivat teemahaastatteluita, joissa kävin läpi vaihtelevassa järjestyksessä haastattelurungossa olevat asiat. Analyysivaiheessa litteroin haastattelut, jonka jälkeen aloitin aineiston luokittelun ja teemoittelun analyysia varten.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että taito- ja taideaineiden didaktikot tukevat itsetuntoa suurilta osin tiedostamattaan. He pyrkivät luomaan opiskelijoilleen hyvin turvallisia oppimisympäristöjä, joissa opiskelijoiden on turvallista opiskella, mikä on yksi edellytys itsetunnon paranemiselle. Tutkimushenkilöille tärkeää oli myös opiskelijoiden henkilökohtainen kohtaaminen, minkä moni tunnusti hankalaksi, sillä resurssien ollessa tiukoilla kontaktiopetuksen määrästä joudutaan tinkimään, jolloin mahdollisuuksia opiskelijan kohtaamiseen jää hyvin vähän. Huomioiduksi tuleminen on sekin tärkeää itsetunnon vahvistamisen kannalta.
Ainoa tiedostaen tapahtuva itsetunnon tukeminen oli palautteenantaminen. Tästä keskustellessa tutkimushenkilöt tunnistivat palautteen vaikutuksen opiskelijan itsetuntoon ja siksi monet olivat hyvin tarkkoja siitä, minkälaista palautetta he opiskelijoille antoivat.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostui haastatteluista. Aineiston analyysiin käytin teoriapohjaista sisällönanalyysiä. Haastattelin keväällä 2012 kahdeksaa eri taito- ja taideaineiden didaktikkoa Oulun ja Lapin yliopiston ettajankoulutuslaitoksilta. Haastattelut olivat teemahaastatteluita, joissa kävin läpi vaihtelevassa järjestyksessä haastattelurungossa olevat asiat. Analyysivaiheessa litteroin haastattelut, jonka jälkeen aloitin aineiston luokittelun ja teemoittelun analyysia varten.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että taito- ja taideaineiden didaktikot tukevat itsetuntoa suurilta osin tiedostamattaan. He pyrkivät luomaan opiskelijoilleen hyvin turvallisia oppimisympäristöjä, joissa opiskelijoiden on turvallista opiskella, mikä on yksi edellytys itsetunnon paranemiselle. Tutkimushenkilöille tärkeää oli myös opiskelijoiden henkilökohtainen kohtaaminen, minkä moni tunnusti hankalaksi, sillä resurssien ollessa tiukoilla kontaktiopetuksen määrästä joudutaan tinkimään, jolloin mahdollisuuksia opiskelijan kohtaamiseen jää hyvin vähän. Huomioiduksi tuleminen on sekin tärkeää itsetunnon vahvistamisen kannalta.
Ainoa tiedostaen tapahtuva itsetunnon tukeminen oli palautteenantaminen. Tästä keskustellessa tutkimushenkilöt tunnistivat palautteen vaikutuksen opiskelijan itsetuntoon ja siksi monet olivat hyvin tarkkoja siitä, minkälaista palautetta he opiskelijoille antoivat.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]