Uusien opettajien ammatillinen kehittyminen ja sitä tukevat toimet kouluissa
Aittokoski, Sonja; Tajakka, Tuukka (2012)
Aittokoski, Sonja
Tajakka, Tuukka
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201211061240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201211061240
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoitus oli selvittää, millaista on uusien opettajien ammatillinen kehittyminen. Lisäksi tutkimme miten uusien opettajien ammatillista kehittymistä tuetaan kouluissa. Aineiston tutkimukseemme keräsimme haastattelemalla viittä opettajaa, jotka olivat olleet työelämässä alle kolme vuotta sekä neljää peruskoulun rehtoria.
Tutkimuksemme tulosten mukaan uusien opettajien ammatillisen kehittymisen kannalta tärkeintä on työkokemuksen saaminen sekä näiden kokemusten reflektointi. Myös mahdollisuus yhteistyöhön kollegoiden kanssa nähtiin edesauttavan ammatillista kehittymistä. Opettajat toivoivat eräänlaista kummiopettajaa, jonka puoleen kääntyä haastavissa tilanteissa. Haastatellut opettajat ja rehtorit tunnistivat uusien opettajien haasteiksi opettajan työnkuvan koko kirjon kohtaamisen. Opettajan saama palaute työstään koettiin tärkeäksi tuen muodoksi ammatillista kehittymistä ajatellen. Kuitenkin opettajat sekä rehtorit olivat sitä mieltä, että tuen saaminen vaatii opettajalta omaa aktiivisuutta sekä uskallusta kysyä.
Tutkimuksemme tulosten mukaan uusien opettajien ammatillisen kehittymisen kannalta tärkeintä on työkokemuksen saaminen sekä näiden kokemusten reflektointi. Myös mahdollisuus yhteistyöhön kollegoiden kanssa nähtiin edesauttavan ammatillista kehittymistä. Opettajat toivoivat eräänlaista kummiopettajaa, jonka puoleen kääntyä haastavissa tilanteissa. Haastatellut opettajat ja rehtorit tunnistivat uusien opettajien haasteiksi opettajan työnkuvan koko kirjon kohtaamisen. Opettajan saama palaute työstään koettiin tärkeäksi tuen muodoksi ammatillista kehittymistä ajatellen. Kuitenkin opettajat sekä rehtorit olivat sitä mieltä, että tuen saaminen vaatii opettajalta omaa aktiivisuutta sekä uskallusta kysyä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4575]