Maahanmuuttajaoppilaan integraation vaikutukset luokanopettajan opetusjärjestelyihin
Pohjola, Jari-Markus; Niemelin, Veli-Matti (2012)
Pohjola, Jari-Markus
Niemelin, Veli-Matti
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201211091249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201211091249
Tiivistelmä
Maahanmuuttajien määrä on jatkuvassa kasvussa ja sen myötä Suomen kouluihin integroidaan vuosittain yhä enemmän maahanmuuttajaoppilaita. Maahanmuuttajaoppilaalla tarkoitetaan maahanmuuttajataustaista lasta tai nuorta. Suomessa kaikilla lapsilla ja nuorilla on 16-ikävuoteen asti oppivelvollisuus, ja maahanmuuttajaoppilaat ovat siten normaalisti velvoitettuja koulutyöhön. Heidän taustansa ja tarpeensa koulutyössä ovat aina yksilölliset. Tämän johdosta opettajien monikulttuuriset valmiudet ovat herättäneet huolta yhteiskunnallisessa keskustelussa niin kansainvälisesti kuin Suomessakin. Aihepiiriin liittyvä tutkimus on Suomessa vielä varhaisessa vaiheessa, joten tutkimuksemme on erittäin ajankohtainen.
Pro gradu -tutkielmassamme tutkitaan kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin maahanmuuttajaoppilaan integroimista perusopetuksen ryhmään ja sen vaikutuksia luokanopettajan tekemiin opetusjärjestelyihin. Tarkemmin määriteltynä tutkimuksemme on kouluetnografiaa, koska se tehtiin kouluinstituution sisällä. Tutkimuksessamme selvitetään erityisesti, mitä erilaisia järjestelyjä ja strategioita luokanopettajat käyttävät maahanmuuttajaoppilaan erityistarpeiden huomioimiseen. Opetusjärjestelyt tarkoittavat opettajan tekemiä jokapäiväisiä opetukseen liittyviä järjestelyitä. Maahanmuuttajaoppilaisiin liittyvät opetusjärjestelyt koskevat ennen kaikkea maahanmuuttajien valmistavaa opetusta, suomi toisena kielenä -opetusta ja muita erityisen tuen järjestelyitä. Tutkimusaineistomme koostui luokanopettajien haastatteluista ja opetuksen havainnoinnista. Haastatteluaineistomme rakentui kahdeksasta teemahaastatteluista, jotka suoritettiin viidessä eri Lapin maakunnan koulussa. Opetuksen havainnointia teimme haastateltujen luokanopettajien luokissa ja pidimme niistä havainnointipäiväkirjaa. Sen jälkeen tutkimusaineisto analysoitiin sisällön-analyysin avulla.
Tutkimuksemme osoittaa, että maahanmuuttajaoppilaan integroiminen perusopetuksen ryhmään vaikuttaa monella tavalla ja useassa eri vaiheessa luokanopettajan tekemiin opetusjärjestelyihin. Integroimisen vaikutukset näkyvät usein jo ennen varsinaista fyysistä integraatiota maahanmuuttajaoppilaan taitotason kartoittamisella ja yhteistyösuhteiden luomisella hänen huoltajiinsa. Maahanmuuttajaoppilas huomioidaan opetuksen suunnittelussa erityisesti oppimateriaalin valmistelun yhteydessä sekä istumapaikkojen valinnassa. Maahanmuuttajaoppilaan kieli ja kulttuurin erilaisuus pyritään huomioimaan opetuksessa luokan ilmapiiriä virittämällä, erilaisilla eriyttävillä opetusmenetelmillä, selkokielisellä opetuksella, opetuksen tukipalveluilla ja opettajan joustavalla toiminnalla. Opetuksen toteutuksen yhteydessä tehtävät opetusjärjestelyt nähdään kuitenkin tarvittaessa myös koko luokan toimintaa edistävinä tekijöinä. Maahanmuuttajataustaisuus vaikuttaa lisäksi myös luokanopettajan suorittamaan arviointiin erilaisten arviointikriteerien ja -menetelmien kautta.
Pro gradu -tutkielmassamme tutkitaan kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin maahanmuuttajaoppilaan integroimista perusopetuksen ryhmään ja sen vaikutuksia luokanopettajan tekemiin opetusjärjestelyihin. Tarkemmin määriteltynä tutkimuksemme on kouluetnografiaa, koska se tehtiin kouluinstituution sisällä. Tutkimuksessamme selvitetään erityisesti, mitä erilaisia järjestelyjä ja strategioita luokanopettajat käyttävät maahanmuuttajaoppilaan erityistarpeiden huomioimiseen. Opetusjärjestelyt tarkoittavat opettajan tekemiä jokapäiväisiä opetukseen liittyviä järjestelyitä. Maahanmuuttajaoppilaisiin liittyvät opetusjärjestelyt koskevat ennen kaikkea maahanmuuttajien valmistavaa opetusta, suomi toisena kielenä -opetusta ja muita erityisen tuen järjestelyitä. Tutkimusaineistomme koostui luokanopettajien haastatteluista ja opetuksen havainnoinnista. Haastatteluaineistomme rakentui kahdeksasta teemahaastatteluista, jotka suoritettiin viidessä eri Lapin maakunnan koulussa. Opetuksen havainnointia teimme haastateltujen luokanopettajien luokissa ja pidimme niistä havainnointipäiväkirjaa. Sen jälkeen tutkimusaineisto analysoitiin sisällön-analyysin avulla.
Tutkimuksemme osoittaa, että maahanmuuttajaoppilaan integroiminen perusopetuksen ryhmään vaikuttaa monella tavalla ja useassa eri vaiheessa luokanopettajan tekemiin opetusjärjestelyihin. Integroimisen vaikutukset näkyvät usein jo ennen varsinaista fyysistä integraatiota maahanmuuttajaoppilaan taitotason kartoittamisella ja yhteistyösuhteiden luomisella hänen huoltajiinsa. Maahanmuuttajaoppilas huomioidaan opetuksen suunnittelussa erityisesti oppimateriaalin valmistelun yhteydessä sekä istumapaikkojen valinnassa. Maahanmuuttajaoppilaan kieli ja kulttuurin erilaisuus pyritään huomioimaan opetuksessa luokan ilmapiiriä virittämällä, erilaisilla eriyttävillä opetusmenetelmillä, selkokielisellä opetuksella, opetuksen tukipalveluilla ja opettajan joustavalla toiminnalla. Opetuksen toteutuksen yhteydessä tehtävät opetusjärjestelyt nähdään kuitenkin tarvittaessa myös koko luokan toimintaa edistävinä tekijöinä. Maahanmuuttajataustaisuus vaikuttaa lisäksi myös luokanopettajan suorittamaan arviointiin erilaisten arviointikriteerien ja -menetelmien kautta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]