Opettajan sijaisena : sysäys opettajan ammattiin
Pietilä, Jemina (2013)
Pietilä, Jemina
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201303081043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201303081043
Tiivistelmä
Moni aloitteleva opettaja tekee opettajan sijaisuuksia saadakseen opetuskokemusta tai ansaitakseen rahaa. Tässä tutkimuksessa tutkin sijaisuuksien yhteyttä opettajan ammatilliseen kehittymiseen. Tutkimusjoukko koostuu viidestä nuo-resta opettajasta, joista haastatteluhetkellä yksi oli valmistunut ja muut olivat eri vaiheissa koulutusta.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen opettajan ammatillista identiteettiä ja ammatillista kehittymistä. Tarkastelen myös vaiheteorioita ja keskityn erityisesti ekspertti-noviisi -tutkimukseen.
Tutkimus on laadullinen narratiivinen tutkimus. Aineisto on kerätty teemahaastattelua lähenevän narratiivisen haastattelun avulla. Analysointi on yhdistelmä narratiivien analyysia ja narratiivista analyysia.
Tutkimustulokset on ryhmitelty tehtyjen sijaisuuksien, opettajankoulutukseen hakeutumisen, opettajankoulutuksen ja opettajan ammatin toteuttamisen näkökulmista. Sijaisuudet voivat olla kimmokkeina opettajan ammattiin, aiheuttaa epävarmuutta tai rohkaista yhteistyöhön. Totean sijaisuuksien yhteyden ammatilliseen kehittymiseen varioivan eri aikoina: ennen koulutusta, sen aikana ja koulutuksen jälkeen.
Tulosten innoittamana pohdin keinoja sijaisuuksien tukemiseen. Sekä opettajankoulutus että kouluyhteisö voisivat tukea sijaisuuksia aiempaa enemmän.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen opettajan ammatillista identiteettiä ja ammatillista kehittymistä. Tarkastelen myös vaiheteorioita ja keskityn erityisesti ekspertti-noviisi -tutkimukseen.
Tutkimus on laadullinen narratiivinen tutkimus. Aineisto on kerätty teemahaastattelua lähenevän narratiivisen haastattelun avulla. Analysointi on yhdistelmä narratiivien analyysia ja narratiivista analyysia.
Tutkimustulokset on ryhmitelty tehtyjen sijaisuuksien, opettajankoulutukseen hakeutumisen, opettajankoulutuksen ja opettajan ammatin toteuttamisen näkökulmista. Sijaisuudet voivat olla kimmokkeina opettajan ammattiin, aiheuttaa epävarmuutta tai rohkaista yhteistyöhön. Totean sijaisuuksien yhteyden ammatilliseen kehittymiseen varioivan eri aikoina: ennen koulutusta, sen aikana ja koulutuksen jälkeen.
Tulosten innoittamana pohdin keinoja sijaisuuksien tukemiseen. Sekä opettajankoulutus että kouluyhteisö voisivat tukea sijaisuuksia aiempaa enemmän.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]