5. ja 6. -luokkalaisten käsityksiä leirikoulusta : tapaustutkimus leirikoulusta Piispalassa
Harju, Nina (2014)
Harju, Nina
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201411111495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201411111495
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä oppilailla on leirikoulusta, millaisia kokemuksia oppilaat saivat leirikoulusta ja miten valtakunnallinen opetus-suunnitelma toteutuu leirikoulun ohjatuissa aktiviteeteissa.
Tutkimuksen kohdejoukkona oli 5. ja 6. -luokkalaisia, jotka kävivät leirikoulussa Piis-palassa keväällä 2014. Oppilaita oli 13, joista poikia 9 ja tyttöjä 4. Tutkimusaineisto kerättiin kahdella avoimella lomakekyselyllä; yksi kysely ennen leirikoulua ja toinen leirikoulun jälkeen. Lisäksi aineistona käytettiin oppilaiden leirikoulupäiväkirjoja, tutki-jan omaa leirikoulupäiväkirjaa ja leirikoulusta otettuja valokuvia.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat odottivat leirikoulun aktiviteetteja ja luokan yhdes-säoloa. He toivoivat, että leirikoulussa olisi myös vapaa-aikaa ja ei olisi liikaa valvon-taa. Oppilaat oppivat leirikoulussa uusia lajeja ja taitoja. Aktiviteeteissa parasta oli, että ne olivat uusia ja sopivan haasteellisia. Oppilaat kokivat leirikoulussa luokan yhteishen-gen parantuneen. Liikunnallisissa aktiviteeteissa painottui liikunnan opetussuunnitelma ja kädentaitoaktiviteeteissa kuvataiteen ja käsityön opetussuunnitelma.
Tutkimuksen kohdejoukkona oli 5. ja 6. -luokkalaisia, jotka kävivät leirikoulussa Piis-palassa keväällä 2014. Oppilaita oli 13, joista poikia 9 ja tyttöjä 4. Tutkimusaineisto kerättiin kahdella avoimella lomakekyselyllä; yksi kysely ennen leirikoulua ja toinen leirikoulun jälkeen. Lisäksi aineistona käytettiin oppilaiden leirikoulupäiväkirjoja, tutki-jan omaa leirikoulupäiväkirjaa ja leirikoulusta otettuja valokuvia.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat odottivat leirikoulun aktiviteetteja ja luokan yhdes-säoloa. He toivoivat, että leirikoulussa olisi myös vapaa-aikaa ja ei olisi liikaa valvon-taa. Oppilaat oppivat leirikoulussa uusia lajeja ja taitoja. Aktiviteeteissa parasta oli, että ne olivat uusia ja sopivan haasteellisia. Oppilaat kokivat leirikoulussa luokan yhteishen-gen parantuneen. Liikunnallisissa aktiviteeteissa painottui liikunnan opetussuunnitelma ja kädentaitoaktiviteeteissa kuvataiteen ja käsityön opetussuunnitelma.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]