”Se on vain omista rohkeista askelista kiinni sitte että mitä tekkee työssä” : luokanopettajan musiikinopettajuuden rakentuminen
Keränen, Paula; Väyrynen, Riikka (2013)
Keränen, Paula
Väyrynen, Riikka
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305141111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305141111
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena on kuvata luokanopettajan musiikinopettajuuden rakentumista. Tutkimme luokanopettajan musiikillisesta elämänhistoriasta nousevia tekijöitä, jotka ovat yhteydessä luokanopettajan opettajaidentiteettiin ja sen rakentumiseen musiikin oppiaineessa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme opettajuutta ja opettajan ammatti-identiteetin kehittymistä, sekä musiikin opetusta luokanopettajan työssä. Tutkimuksemme on narratiivinen tutkimus, jossa on biografisen tutkimuksen piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä olemme käyttäneet teemahaastattelua, jonka lisäksi tutkimusaineistoamme täydentävät tutkittavien piirtämät musiikilliset aikajanat. Olemme haastatelleet tutkimustamme varten neljää alle viisi vuotta työelämässä ollutta luokanopettajaa, jotka opettavat musiikkia. Olemme analysoineet aineistomme käyttäen narratiivien analyysia.
Tutkimuksemme tuloksena on neljä erilaista luokanopettajan musiikinopettajuuden rakentumisprosessia. Koulumuistoista nousevat esille erityisesti tutkimushenkilöille tärkeät opettajat, joiden kannustus ja tuki on ollut merkittävää musiikillisessa kehittymisessä, sekä oman musiikinopettajuuden rakentumisessa. Luokanopettajakoulutuksen musiikinopinnot ovat olennainen tekijä erityisesti vähemmän musiikkia harrastaneiden musiikinopettajuuden rakentumisessa. Käytännön työ, kuten sijaisuudet ja opetusharjoittelut näyttävät lisänneen rohkeutta opettaa musiikkia. Tutkimuksestamme käy ilmi aineenhallinnan merkitys luokanopettajan pystyvyyden tunteelle musiikin oppiaineessa.
Olemme koonneet kuviot jokaisen tutkimushenkilön musiikinopettajuuden rakennuspalikoista, jotka kumpuavat luokanopettajan musiikillisesta historiasta. Tutkimuksemme perusteella merkittäviä tekijöitä luokanopettajan musiikinopettajuuden rakentumisessa ovat musiikkiharrastukset, luokanopettajakoulutuksen musiikinopinnot, koulumuistot, motivoivat musiikinopettajat, sekä opetustyö käytännössä. Huolimatta luokanopettajan musiikillisesta taustasta musiikin opetus koetaan tutkimuksemme mukaan haastavana. Erilaisista musiikillisista lähtökohdista olevat luokanopettajat kokevat musiikin olevan kuitenkin monipuolinen, sekä rohkeutta ja luovuutta korostava oppiaine.
Tutkimuksemme tuloksena on neljä erilaista luokanopettajan musiikinopettajuuden rakentumisprosessia. Koulumuistoista nousevat esille erityisesti tutkimushenkilöille tärkeät opettajat, joiden kannustus ja tuki on ollut merkittävää musiikillisessa kehittymisessä, sekä oman musiikinopettajuuden rakentumisessa. Luokanopettajakoulutuksen musiikinopinnot ovat olennainen tekijä erityisesti vähemmän musiikkia harrastaneiden musiikinopettajuuden rakentumisessa. Käytännön työ, kuten sijaisuudet ja opetusharjoittelut näyttävät lisänneen rohkeutta opettaa musiikkia. Tutkimuksestamme käy ilmi aineenhallinnan merkitys luokanopettajan pystyvyyden tunteelle musiikin oppiaineessa.
Olemme koonneet kuviot jokaisen tutkimushenkilön musiikinopettajuuden rakennuspalikoista, jotka kumpuavat luokanopettajan musiikillisesta historiasta. Tutkimuksemme perusteella merkittäviä tekijöitä luokanopettajan musiikinopettajuuden rakentumisessa ovat musiikkiharrastukset, luokanopettajakoulutuksen musiikinopinnot, koulumuistot, motivoivat musiikinopettajat, sekä opetustyö käytännössä. Huolimatta luokanopettajan musiikillisesta taustasta musiikin opetus koetaan tutkimuksemme mukaan haastavana. Erilaisista musiikillisista lähtökohdista olevat luokanopettajat kokevat musiikin olevan kuitenkin monipuolinen, sekä rohkeutta ja luovuutta korostava oppiaine.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]