”Kyllä minä tiedän, mitä haittaa pelaaminen voi aiheuttaa” : ja muita alkuopettajien käsityksiä lasten elektronisten pelien pelaamisesta
Kivelä, Pekka; Mehtälä, Merja (2013)
Kivelä, Pekka
Mehtälä, Merja
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305201137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305201137
Tiivistelmä
Tutkimusten mukaan elektronisten pelien pelaaminen on yleinen lasten ja nuorten mediankäyttötapa. Tässä tutkimuksessa tutkitaan 1.–2.-luokkien opettajien käsityksiä lasten elektronisten pelien pelaamisesta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Aineisto on kerätty Pohjois-Pohjanmaan- ja Lapin maakuntien opettajilta sähköpostikyselynä syksyllä 2012.
Suurin osa kyselyyn vastanneista opettajista ei arvosta elektronisten pelien pelaamista. Opettajat korostavat peliajan rajoittamisen tärkeyttä ja ovat huolissaan pelaamisen aiheuttavan haittaa lasten muilla elämänalueilla. Opettajien käsitys on, että pelaamisesta ei ole lapsille juuri hyötyä. Opettajat liittävät elektronisten pelien pelaamisen lähinnä poikiin. Opettajien käsitys pelaamisesta huonona ajanvietteenä ja elektronista peleistä poikien harrastuksena saattaa välittyä lapsille asenteina, joiden mukaan pelit ovat turhia ja pelaaminen kuuluu enemmän pojille kuin tytöille.
Koulujen mediakasvatuksessa tulisi keskittyä takaamaan kaikille oppilaille tasa-arvoiset mahdollisuudet toimia mediaympäristöissä ja harjoitella tietotekniikan käyttöä. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet opettajat keskustelevat elektronisista peleistä oppilaiden ja heidän vanhempiensa kanssa vain mediakasvatuksen suojelullisesta näkökulmasta. Tämä ei vastaa Opetussuunnitelman perusteissa kuvattua mediakasvatusta.
Suurin osa kyselyyn vastanneista opettajista ei arvosta elektronisten pelien pelaamista. Opettajat korostavat peliajan rajoittamisen tärkeyttä ja ovat huolissaan pelaamisen aiheuttavan haittaa lasten muilla elämänalueilla. Opettajien käsitys on, että pelaamisesta ei ole lapsille juuri hyötyä. Opettajat liittävät elektronisten pelien pelaamisen lähinnä poikiin. Opettajien käsitys pelaamisesta huonona ajanvietteenä ja elektronista peleistä poikien harrastuksena saattaa välittyä lapsille asenteina, joiden mukaan pelit ovat turhia ja pelaaminen kuuluu enemmän pojille kuin tytöille.
Koulujen mediakasvatuksessa tulisi keskittyä takaamaan kaikille oppilaille tasa-arvoiset mahdollisuudet toimia mediaympäristöissä ja harjoitella tietotekniikan käyttöä. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet opettajat keskustelevat elektronisista peleistä oppilaiden ja heidän vanhempiensa kanssa vain mediakasvatuksen suojelullisesta näkökulmasta. Tämä ei vastaa Opetussuunnitelman perusteissa kuvattua mediakasvatusta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]