Kun opettaja kiusaa
Räisänen, Essi-Liisa (2013)
Räisänen, Essi-Liisa
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305201138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305201138
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia opettajilla ja heidän vanhemmillaan on opettajan harjoittamasta kiusaamisesta. Tutkimus on luonteeltaan laadullista tutkimusta, jossa filosofina lähestymistapana on hermeneutiikka. Tutkimusaineisto koostuu kuudesta Facebook:n eri kiusaamisyhteisöjen kautta saaduista kirjoitelmista sekä kolmen eri ylläpitäjän keskustelupalstojen keskusteluista, jotka käsittelevät opettajan harjoittamaa kiusaamista. Aineiston analyysimenetelmänä on sisällönanalyysi. Tutkimuksen teoriaosa koostuu kiusaamisen määrittelystä sekä opettajuuden ja opettajan ammattietiikan kuvaamisesta.
Oppilaiden ja heidän vanhempiensa mukaan opettajan harjoittamaksi kiusaamiseksi lukeutuu oppilaiden luokittelu, julkinen nolaaminen, fyysinen satuttaminen, syrjiminen tai ulkopuolelle jättäminen. Kiusaamisen seurauksena oppilas pelkää osallistua opetukseen tai saa fyysisiä oireita kuten päänsärkyä. Tämän lisäksi opettajan harjoittama kiusaaminen vaikuttaa negatiivisesti kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön sekä antaa näennäisen luvan muiden oppilaiden taholta tulevalle kiusaamiselle.
Avun saaminen kiusaamistilanteeseen on vaikeaa ja aikaa vievää. Usein asiasta tehdyt kantelut kaatuvat todistusaineiston puuttumiseen ja koulujen sulkeutuneisuuteen. Oppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemusten perusteella tehokkain keino lopettaa opettajan harjoittama kiusaaminen on koulun vaihto. Opettajan harjoittamaa kiusaamiseen on haettu syitä opettajasta ja hänen henkilökohtaisesta elämästään sekä opettajayhteisöstä.
Oppilaiden ja heidän vanhempiensa mukaan opettajan harjoittamaksi kiusaamiseksi lukeutuu oppilaiden luokittelu, julkinen nolaaminen, fyysinen satuttaminen, syrjiminen tai ulkopuolelle jättäminen. Kiusaamisen seurauksena oppilas pelkää osallistua opetukseen tai saa fyysisiä oireita kuten päänsärkyä. Tämän lisäksi opettajan harjoittama kiusaaminen vaikuttaa negatiivisesti kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön sekä antaa näennäisen luvan muiden oppilaiden taholta tulevalle kiusaamiselle.
Avun saaminen kiusaamistilanteeseen on vaikeaa ja aikaa vievää. Usein asiasta tehdyt kantelut kaatuvat todistusaineiston puuttumiseen ja koulujen sulkeutuneisuuteen. Oppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemusten perusteella tehokkain keino lopettaa opettajan harjoittama kiusaaminen on koulun vaihto. Opettajan harjoittamaa kiusaamiseen on haettu syitä opettajasta ja hänen henkilökohtaisesta elämästään sekä opettajayhteisöstä.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]