Opettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutuvuudesta : "oppilaan elämää ei heilauta vaikka jo aiemmin käytössä olleet tukitoimet nimetäänkin uudelleen kolmiportaiseksi järjestelmäksi"
Hokkanen, Janni (2013)
There are no files associated with this item.
Hokkanen, Janni
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305221153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305221153
Tiivistelmä
Suomalainen erityisopetus elää suuren murroksen aikaa. Elokuussa 2010 voimaan astunut perusopetuslain muutos, joka koulujen täytyi ottaa käyttöön viimeistään elokuussa 2011, velvoittaa kouluja järjestämään tukiopetusta ja erityisopetusta, tehostettua tukea tai erityistä tukea oppilaalle, joka sitä tarvitsee.
Pro gradu - tutkielman tarkoituksena oli selvittää oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutuvuutta sekä miten uusi lakimuutos on jalkautunut kouluihin. Kohderyhmänä oli 2 erityisopettajaa ja 4 luokanopettajaa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja lomakehaastattelulla. Tutkimus on laadullinen tutkimus.
Tutkimustuloksista selvisi, että opettajat eivät vielä olleet täysin vakuuttuneita oppimisen ja koulunkäynnin tuesta. Uusi lakimuutos on tuonut selkeyttä opettajan työhön. Työmäärä on lisääntynyt lomakkeiden täytön myötä. Asioiden ylöskirjaaminen koettiin oikeusturvana niin opettajalle kuin oppilaallekin. Opettajat kaipasivat lisää resursseja ja asiantuntijoita. Opettajat kokivat, että tulevaisuudessa kaksi opettajaa luokassa olisi hyvä asia, tällöin voitaisiin ottaa paremmin huomioon kaikki oppijat. Tehostettu tuki koettiin vielä epäselväksi.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki toteutuu kohtalaisen hyvin. Kehitettävää sekä kasvun paikkoja löytynee vielä pitkänkin aikaa, mutta tämän hetkinen tilanne on lupaava tukimuodon juurtumisen näkökulmasta. Selvää on, että kokemus tuo lisää varmuutta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen.
Pro gradu - tutkielman tarkoituksena oli selvittää oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutuvuutta sekä miten uusi lakimuutos on jalkautunut kouluihin. Kohderyhmänä oli 2 erityisopettajaa ja 4 luokanopettajaa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja lomakehaastattelulla. Tutkimus on laadullinen tutkimus.
Tutkimustuloksista selvisi, että opettajat eivät vielä olleet täysin vakuuttuneita oppimisen ja koulunkäynnin tuesta. Uusi lakimuutos on tuonut selkeyttä opettajan työhön. Työmäärä on lisääntynyt lomakkeiden täytön myötä. Asioiden ylöskirjaaminen koettiin oikeusturvana niin opettajalle kuin oppilaallekin. Opettajat kaipasivat lisää resursseja ja asiantuntijoita. Opettajat kokivat, että tulevaisuudessa kaksi opettajaa luokassa olisi hyvä asia, tällöin voitaisiin ottaa paremmin huomioon kaikki oppijat. Tehostettu tuki koettiin vielä epäselväksi.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki toteutuu kohtalaisen hyvin. Kehitettävää sekä kasvun paikkoja löytynee vielä pitkänkin aikaa, mutta tämän hetkinen tilanne on lupaava tukimuodon juurtumisen näkökulmasta. Selvää on, että kokemus tuo lisää varmuutta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]