Lukuoppaiden kasvatukselliset arvot ja tavoitteet
Kurki, Marianne (2014)
Kurki, Marianne
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406261352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406261352
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkimukseni aiheena olivat lukuoppaiden kasvatukselliset arvot ja tavoitteet. Tutkimukseni kohdistui vuosiluokkien 1−2 käyttämiin aapisiin ja lukukirjoihin sekä niiden opettajan oppaisiin. Tutkimusaineistostani käytetään yleisnimikettä lukuoppaat ja niiden opettajan oppaat. Tutkimustehtävässäni selvitin, miten vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvopohja ja kasvatukselliset tavoitteet ovat nähtävillä lukuoppaissa. Selvitin myös yhteiskunnallisten muutosten vaikutusta oppikirjojen sisällöissä, joten vertailin megatrendien vaikutusta lukuoppaissa
Laadullinen kulttuuritutkimukseni on teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Aineistostani otin tarkastelun kohteeksi kehyskertomukset, joita tarkastelin kokonaisuuksina. Tarkastelin kasvatuksellisia arvoja sekä yksilön kasvun ja kehityksen kannalta että yhteisöllisyyden ja sosiaalisten taitojen vahvistamisen näkökulmasta. Aineiston monivaiheisen pelkistämisen jälkeen päädyin kolmeen pääteemaan, joihin liittyviä arvopainotuksia tulkitsin. Sisällönanalyysin viimeisessä vaiheessa vertailin aineistostani rakentamiani arvotulkintoja megatrendeihin.
Tutkimuksessani ilmeni, että kaikissa tutkimukseen valikoituneissa lukuoppaissa on vahvasti esillä POPS 2004 arvopohja ja kasvatukselliset tavoitteet. Kaikissa painotettiin ihmisoikeuksia, tasa-arvoa, demokratiaa, ympäristön elinkelpoisuuden säilyttämistä sekä monikulttuurisuutta, mutta niiden välillä oli havaittavissa joitakin painotuseroja. Perinteisen ydinperheen malli esiintyi kaikissa kirjasarjoissa, mutta sen rinnalla oli myös yksinhuoltajaperheitä. Lukuoppaissa vahvistettiin yhteisöllisiä arvoja, kuten myötätuntoa, suvaitsevaisuutta ja keskinäistä kannustusta. Megatrendeistä kestävä kehitys, väestön kehitys ja työn murros olivat selkeimmin havaittavissa lukuoppaissa.
Laadullinen kulttuuritutkimukseni on teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Aineistostani otin tarkastelun kohteeksi kehyskertomukset, joita tarkastelin kokonaisuuksina. Tarkastelin kasvatuksellisia arvoja sekä yksilön kasvun ja kehityksen kannalta että yhteisöllisyyden ja sosiaalisten taitojen vahvistamisen näkökulmasta. Aineiston monivaiheisen pelkistämisen jälkeen päädyin kolmeen pääteemaan, joihin liittyviä arvopainotuksia tulkitsin. Sisällönanalyysin viimeisessä vaiheessa vertailin aineistostani rakentamiani arvotulkintoja megatrendeihin.
Tutkimuksessani ilmeni, että kaikissa tutkimukseen valikoituneissa lukuoppaissa on vahvasti esillä POPS 2004 arvopohja ja kasvatukselliset tavoitteet. Kaikissa painotettiin ihmisoikeuksia, tasa-arvoa, demokratiaa, ympäristön elinkelpoisuuden säilyttämistä sekä monikulttuurisuutta, mutta niiden välillä oli havaittavissa joitakin painotuseroja. Perinteisen ydinperheen malli esiintyi kaikissa kirjasarjoissa, mutta sen rinnalla oli myös yksinhuoltajaperheitä. Lukuoppaissa vahvistettiin yhteisöllisiä arvoja, kuten myötätuntoa, suvaitsevaisuutta ja keskinäistä kannustusta. Megatrendeistä kestävä kehitys, väestön kehitys ja työn murros olivat selkeimmin havaittavissa lukuoppaissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]