Oppilaiden välinen tasa-arvo opetussuunnitelmien perusteissa
Kaiharju, Sannariikka (2013)
Kaiharju, Sannariikka
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305171132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201305171132
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on oppilaiden välisen tasa-arvon näyttäytyminen perusopetuksen opetussuunnitelmissa. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisena oppilaiden välinen tasa-arvo näyttäytyy opetussuunnitelmissa. Tutkimuksessa tasa-arvo on eritelty kahteen alakäsittee-seen: sukupuolten väliseen tasa-arvoon ja yksilöllisyyden tasa-arvoon.
Tutkimusaineisto koostuu Peruskoulun opetussuunnitelman perusteista (1985 ja 1994) sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2004). Tutkimusmenetelmänä on käytetty systemaattista analyysia, joka on luonteeltaan laadullinen ja filosofistyyppinen menetelmä, jolla pyritään pääsemään kiinni tekstin syvimpään merkitykseen.
Tutkimuksessa selvisi, että oppilaiden välinen tasa-arvo näyttäytyy opetussuunnitelmissa moniulotteisena käsitteenä, jota käytetään opetussuunnitelmissa osin ongelmallisissa asiayhteyksissä. Tasa-arvoa käsitellään opetussuunnitelmissa erityisesti oppilaan yksilöllisyyden kannalta. Sukupuolten välinen tasa-arvo saa opetussuunnitelmissa osakseen vähemmän huomiota. Oppilaiden välisen tasa-arvon opetussuunnitelmissa nähdään tämän tutkimuksen valossa kaipaavan osakseen huolellista tarkastelua ja uudelleenmuotoilua tavalla, joka tukee entistä paremmin oppilaiden välisen tasa-arvon toteutumista käytännön koulumaailmassa.
Tutkimusaineisto koostuu Peruskoulun opetussuunnitelman perusteista (1985 ja 1994) sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2004). Tutkimusmenetelmänä on käytetty systemaattista analyysia, joka on luonteeltaan laadullinen ja filosofistyyppinen menetelmä, jolla pyritään pääsemään kiinni tekstin syvimpään merkitykseen.
Tutkimuksessa selvisi, että oppilaiden välinen tasa-arvo näyttäytyy opetussuunnitelmissa moniulotteisena käsitteenä, jota käytetään opetussuunnitelmissa osin ongelmallisissa asiayhteyksissä. Tasa-arvoa käsitellään opetussuunnitelmissa erityisesti oppilaan yksilöllisyyden kannalta. Sukupuolten välinen tasa-arvo saa opetussuunnitelmissa osakseen vähemmän huomiota. Oppilaiden välisen tasa-arvon opetussuunnitelmissa nähdään tämän tutkimuksen valossa kaipaavan osakseen huolellista tarkastelua ja uudelleenmuotoilua tavalla, joka tukee entistä paremmin oppilaiden välisen tasa-arvon toteutumista käytännön koulumaailmassa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]