Luokanlehtoreiden samanaikaisopetukselle antamia merkityksiä opetuksessa ja kasvatuksessa
Jokela, Tiina; Pohjolainen, Erja (2013)
Jokela, Tiina
Pohjolainen, Erja
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201306051202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201306051202
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitämme luokanlehtoreiden samanaikaisopetukselle antamia merkityksiä opetuksessa ja kasvatuksessa. Aihe on ajankohtainen, sillä samanaikaisopetus on yksi 1.8.2011 käyttöönotetun perusopetussuunnitelman uudistuksen kolmiportaisen tuen mallin tukimuodoista. Tutkimusympäristönä tutkielmassa toimii peruskoulu, jossa ohjataan luokanopettajaopiskelijoita. Tutkielma on laadullinen ja lähestymistapana fenomenologinen tutkimus. Tutkielman aineisto on kerätty puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastateltavina ovat tutkimuskoulun kuusi luokanlehtoria, jotka toteuttavat samanaikaisopetusta eri muodoissa. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että samanaikaisopetuksella on monia erilaisia merkityksiä opetuksessa ja opettajuudessa. Samanaikaisopetus mahdollistaa inklusiivisen kasvatuksen tukemisen, parantaa opettajan työssä jaksamista ja antaa mahdollisuuden ammattitaidon jakamiseen ja oman työn kehittämiseen. Samanaikaisopetus on oppilaan tukimuoto, mutta myös opettajuuden kehittämisen työväline.
Tutkielman tulokset osoittavat, että samanaikaisopetuksella on monia erilaisia merkityksiä opetuksessa ja opettajuudessa. Samanaikaisopetus mahdollistaa inklusiivisen kasvatuksen tukemisen, parantaa opettajan työssä jaksamista ja antaa mahdollisuuden ammattitaidon jakamiseen ja oman työn kehittämiseen. Samanaikaisopetus on oppilaan tukimuoto, mutta myös opettajuuden kehittämisen työväline.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]