"Ei ihan aina tee sitä hommaa yksin" : resurssiopettajat samanaikaisopetuksen toteuttajina ja heidän työskentelynsä merkitys alakouluilla
Räisänen, Jussi (2013)
Räisänen, Jussi
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201306201223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201306201223
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoitus on tutkia resurssiopettajien työnkuvaa samanaikaisopetuksen toteuttamisessa rovaniemeläisissä kouluissa ja heidän työnsä merkitystä kouluyhteisöissä. Samanaikaisopetus toimii teoreettisena pohjana tutkimukselleni ja käytän sitä etenkin arvioidessani resurssiopettajien työnkuvaa. Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Laadullinen luonne näkyy tutkittavasta ilmiöstä saatujen otosten määrällisestä vähyydestä huolimatta otosten näyttävyydessä. Tämä näkyy myös aineistonkeruussa ja analyysissä. Haastattelin tutkimusta varten resurssiopettajia, rehtoreita, ja resurssiopettajien kanssa työskenteleviä opettajia kolmelta rovaniemeläiseltä koululta. Analysoin aineiston sisällönanalyysin avulla ja useita näkökulmia käyttämällä muodostin tutkittavista kouluista kokonaisvaltaisia kuvauksia, joissa näkyy resurssiopettajien työnkuvat ja niiden merkitys niitä ympäröivissä kouluyhteisöissä.
Resurssiopettajien toiminta tutkimuksessa mukana olleilla kouluilla näyttäytyi työnkuvallisesti vaihtelevana. Erilaisten koulukulttuurien ja resurssiopettajien omien persoonien vaikutus työnkuvan muotoutumiseen oli nähtävissä kaikkien koulujen kohdalla. Myös resurssiopettajien hyödyntämistavoissa oli nähtävissä koulukohtaisia eroavaisuuksia ja resurssiopettajan tarpeella oli kaikkien koulujen kohdalla myös oppilaiden tukitarpeisiin ja niiden vastaamiseen liittyviä aspekteja. Resurssiopettajien merkitys kouluille oli huomattavissa kouluja monella tapaa yhteisöllistävänä ja luokkien ovia avaavana. Resurssiopettajien toiminnan merkitykset heidän kanssaan työskenteleville opettajille ovat nähtävissä työtaakan jakamisena ja yksinopettajuudesta irtipääsemisenä.
Resurssiopettajien toiminta tutkimuksessa mukana olleilla kouluilla näyttäytyi työnkuvallisesti vaihtelevana. Erilaisten koulukulttuurien ja resurssiopettajien omien persoonien vaikutus työnkuvan muotoutumiseen oli nähtävissä kaikkien koulujen kohdalla. Myös resurssiopettajien hyödyntämistavoissa oli nähtävissä koulukohtaisia eroavaisuuksia ja resurssiopettajan tarpeella oli kaikkien koulujen kohdalla myös oppilaiden tukitarpeisiin ja niiden vastaamiseen liittyviä aspekteja. Resurssiopettajien merkitys kouluille oli huomattavissa kouluja monella tapaa yhteisöllistävänä ja luokkien ovia avaavana. Resurssiopettajien toiminnan merkitykset heidän kanssaan työskenteleville opettajille ovat nähtävissä työtaakan jakamisena ja yksinopettajuudesta irtipääsemisenä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4417]