Alakoulun opettajien näkemyksiä tieto- ja viestintäteknologian roolista opettajan työssä
Nyrhilä, Jukka (2013)
Nyrhilä, Jukka
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201308231247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201308231247
Tiivistelmä
Tieto- ja viestintäteknologian (TVT) määrä yhteiskunnassa ja kouluissa on lisääntynyt koko ajan. Tieto- ja viestintäteknologia kehittyy nopeasti ja ajan tasalla pysyminen edellyttää riittävää koulutusta sekä muita tukipalveluita opettajille. Pelkkä pedagoginen osaaminen ei riitä, vaan vaaditaan myös ymmärrystä teknologiasta.
Tässä tutkimuksessa tarkastelen opettajien näkemyksiä tieto- ja viestintäteknologian merkityksestä opettajan työssä. Tieto- ja viestintäteknologian käsittely on rajattu oppimisympäristön ja sosiaalisen median näkökulmasta. Opettajilla on erilaisia käsityksiä siitä, tuovatko erilaiset oppimisympäristöt mitään konkreettista lisää opetukseen. Myös opettajan omat kokemukset verkosta oppimisympäristönä liittyvät siihen, ottaako opettaja verkon käytön osaksi työtapojaan.
Saamieni tulosten perusteella opettajat suhtautuvat yleisesti ottaen teknologiaan positiivisesti ja käyttävät sitä hyödyksi opetuksessaan. Negatiivisesti tietoja viestintäteknologian opetuskäyttöön suhtautuvat sellaiset opettajat, jotka ovat epävarmoja omien käyttötaitojensa suhteen. Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttö mahdollistaa kiinnostavamman opetuksen järjestämisen, koska lapset ovat luontaisesti kiinnostuneita uusista teknisistä laitteista. Tämän takia myös opettajan on syytä olla ajan hermolla teknologian kehittymisestä. Sosiaaliseen mediaan suhtaudutaan positiivisesti, mutta sosiaalisen median ja konstruktivismin suhdetta ei osata vielä hyödyntää.
Tässä tutkimuksessa tarkastelen opettajien näkemyksiä tieto- ja viestintäteknologian merkityksestä opettajan työssä. Tieto- ja viestintäteknologian käsittely on rajattu oppimisympäristön ja sosiaalisen median näkökulmasta. Opettajilla on erilaisia käsityksiä siitä, tuovatko erilaiset oppimisympäristöt mitään konkreettista lisää opetukseen. Myös opettajan omat kokemukset verkosta oppimisympäristönä liittyvät siihen, ottaako opettaja verkon käytön osaksi työtapojaan.
Saamieni tulosten perusteella opettajat suhtautuvat yleisesti ottaen teknologiaan positiivisesti ja käyttävät sitä hyödyksi opetuksessaan. Negatiivisesti tietoja viestintäteknologian opetuskäyttöön suhtautuvat sellaiset opettajat, jotka ovat epävarmoja omien käyttötaitojensa suhteen. Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttö mahdollistaa kiinnostavamman opetuksen järjestämisen, koska lapset ovat luontaisesti kiinnostuneita uusista teknisistä laitteista. Tämän takia myös opettajan on syytä olla ajan hermolla teknologian kehittymisestä. Sosiaaliseen mediaan suhtaudutaan positiivisesti, mutta sosiaalisen median ja konstruktivismin suhdetta ei osata vielä hyödyntää.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4502]