5-6-luokkalaisten käsityksiä Internetissä ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta
Vierelä, Maria (2013)
Vierelä, Maria
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201310141288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201310141288
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä alakoulun 5-6-luokkalaisilla oppilailla on Internetissä ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta kiusaamisesta ja keinoista puuttua siihen. Käsitysten tutkimiseen olen hyödyntänyt eläytymismenetelmään perustuvia kehyskertomuksia. Aineistonani on yhden suuren pohjoissuomalaisen koulun 5-6-luokkalaisten oppilaiden kehyskertomuksen pohjalta kirjoittamat kirjoitelmat. Aineiston analysoinnissa olen käyttänyt sisällönanalyysia ja teemoittelua. Tutkimukseni tulokset koostuvat viidestä pääteemasta: kiusatun ominaisuudet, kiusaamisen tavat, kiusaamisen tapahtumapaikat, kiusaamiseen puuttumisen toimintapolut ja lopputulemat. Tuloksissa tulee ilmi millaisia oppilaita kiusataan, millä tavoin sosiaalisessa mediassa kiusataan ja millä sivustoilla. Kiusaamiseen puuttumisen toimintapolut kuvastavat oppilaiden käsitystä kiusaamiseen puuttumisesta prosessina ja toimintana. Kiusaamiseen lopputulemissa tulee ilmi tutkittavien käsitys siitä, millaiseen tilanteeseen nettikiusaamisen ja siihen puuttumisen jälkeen päädytään.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]