Opettajien kokemuksia ja näkemyksiä erityisoppilaista käsityöntunneilla
Rontti, Anni (2013)
Rontti, Anni
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201310141289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201310141289
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkitaan opettajien kokemuksia erityisoppilaista käsityöntunneilla sekä sitä, minkälaisena he näkevät käsityönopetuksen merkityksen tällaisille oppilaille. Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty haastattelemalla Lapin alueella toimivia opettajia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajien suhtautuminen integraatioon on positiivista. Erityisoppilaat koettiin positiivisena käsityöntunneilla, kun resurssit olivat riittäviä, negatiivisia kokemuksia syntyi, kun tämä ehto ei toteutunut. Erityisoppilaiden tuomat mahdolliset lisähaasteet ovat osa opettajien arkea ja ne otetaan huomioon opetusta suunniteltaessa ja toteutettaessa.
Opettajien mukaan käsitöiden tekeminen on tärkeää oppilaalle, jolla muuten voi olla vaikeuksia koulunkäynnissä. Oppitunnit nähtiin hengähdystaukona akateemisiin aineisiin. Tärkeintä on tekemisen prosessi ei niinkään varsinainen lopputulos. Käsitöiden nähtiin myös lisäävän oppilaan itsetuntoa ja vahvistavan minäkuvaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajien suhtautuminen integraatioon on positiivista. Erityisoppilaat koettiin positiivisena käsityöntunneilla, kun resurssit olivat riittäviä, negatiivisia kokemuksia syntyi, kun tämä ehto ei toteutunut. Erityisoppilaiden tuomat mahdolliset lisähaasteet ovat osa opettajien arkea ja ne otetaan huomioon opetusta suunniteltaessa ja toteutettaessa.
Opettajien mukaan käsitöiden tekeminen on tärkeää oppilaalle, jolla muuten voi olla vaikeuksia koulunkäynnissä. Oppitunnit nähtiin hengähdystaukona akateemisiin aineisiin. Tärkeintä on tekemisen prosessi ei niinkään varsinainen lopputulos. Käsitöiden nähtiin myös lisäävän oppilaan itsetuntoa ja vahvistavan minäkuvaa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]