Kuinka opettajat kuvailevat oppilaiden haastavaa käyttäytymistä : esiintymismuotoja, syitä ja toimintamalleja
Kaurala, Katri (2013)
There are no files associated with this item.
Kaurala, Katri
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää miten opettajat kuvailevat oppilaan haastavaa käyttäytymistä. Tutkin, millaisen käyttäytymisen opettajat näkevät haastavana, mitä syitä opettajat näkevät haastavan käyttäytymisen taustalla ja millaisia toimintamalleja opettajilla on oppilaan käyttäytyessä haastavasti. Lisäksi tutkin sitä, onko oppilaan sukupuolella opettajien mukaan merkitystä edellä mainittuihin asioihin.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä käytin eläytymismenetelmää ja aineistonani oli kuuden pohjoissuomalaisen opettajan kirjoitelmat. Kukin kirjoitti kaksi kirjoitelmaa, joista toisessa haastavasti käyttäytyvä oppilas oli poika ja toisessa tyttö. Kirjoitelmia oli näin ollen yhteensä 12. Analyysimenetelmänä käytin osin aineisto- osin teorialähtöistä analyysitapaa.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että haastava käyttäytyminen opettajien kuvailemana on hyvin laaja ilmiö. Erittelin haastavan käyttäytymisen muodot ulospäin suuntautuneisiin ja sisäänpäin suuntautuneisiin muotoihin. Enimmäkseen opettajat kuvasivat ulospäin suuntautuneita muotoja, ja ainoat sisäänpäin suuntautuneet muodot oli mainittu tyttöoppilaan kohdalla. Haastavana käyttäytymisenä pidetään hyvin monenlaisia käyttäytymisen muotoja, mutta selvästi haastavimpana käyttäytymisenä opettajat pitävät käyttäytymistä, joka rikkoo työrauhaa ja häiritsee jollain tavoin työskentelyä luokassa.
Syinä haastavaan käyttäytymiseen nähdään enimmäkseen seikat, joihin oppilas ei itse voi vaikuttaa, esimerkiksi ongelmat perheessä. Opettajien kirjoitelmista ei tullut ilmi, että he pitäisivät omaa toimintaansa syynä oppilaan haastavaan käyttäytymiseen, mutta toimintamalleissa oli kuitenkin mainintoja ennakoinnista ja strukturoinnista, joissa opettajan rooli on merkittävä. Edellä mainittujen seikkojen lisäksi opettajat suosivat toimintamalleina moniammatillista yhteistyötä sekä yhteistyötä kodin ja koulun välillä. Oppilaan sukupuolella ei ole opettajien mukaan merkitystä haastavan käyttäytymisen syytä eritellessä. Myös toimintamallit ovat samanlaisia, olipa kyseessä tyttö tai poika.
Pro gradu-tutkielmani sopii luettavaksi kaikille opettajille, koska haastava käyttäytyminen on voimakkaasti läsnä kouluissa nykyaikana. Erityisesti tutkimus hyödyttää uraansa aloittelevia opettajia, koska sitä voi pitää eräänlaisena vertaistukena. Enemmän tai vähemmän haastavasti käyttäytyviä oppilaita on jokaisessa luokassa. Opettajien ei pidä syyllistää tästä itseään ja on tärkeää muistaa, että asioihin voi vaikuttaa hyvin monella tavalla.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä käytin eläytymismenetelmää ja aineistonani oli kuuden pohjoissuomalaisen opettajan kirjoitelmat. Kukin kirjoitti kaksi kirjoitelmaa, joista toisessa haastavasti käyttäytyvä oppilas oli poika ja toisessa tyttö. Kirjoitelmia oli näin ollen yhteensä 12. Analyysimenetelmänä käytin osin aineisto- osin teorialähtöistä analyysitapaa.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että haastava käyttäytyminen opettajien kuvailemana on hyvin laaja ilmiö. Erittelin haastavan käyttäytymisen muodot ulospäin suuntautuneisiin ja sisäänpäin suuntautuneisiin muotoihin. Enimmäkseen opettajat kuvasivat ulospäin suuntautuneita muotoja, ja ainoat sisäänpäin suuntautuneet muodot oli mainittu tyttöoppilaan kohdalla. Haastavana käyttäytymisenä pidetään hyvin monenlaisia käyttäytymisen muotoja, mutta selvästi haastavimpana käyttäytymisenä opettajat pitävät käyttäytymistä, joka rikkoo työrauhaa ja häiritsee jollain tavoin työskentelyä luokassa.
Syinä haastavaan käyttäytymiseen nähdään enimmäkseen seikat, joihin oppilas ei itse voi vaikuttaa, esimerkiksi ongelmat perheessä. Opettajien kirjoitelmista ei tullut ilmi, että he pitäisivät omaa toimintaansa syynä oppilaan haastavaan käyttäytymiseen, mutta toimintamalleissa oli kuitenkin mainintoja ennakoinnista ja strukturoinnista, joissa opettajan rooli on merkittävä. Edellä mainittujen seikkojen lisäksi opettajat suosivat toimintamalleina moniammatillista yhteistyötä sekä yhteistyötä kodin ja koulun välillä. Oppilaan sukupuolella ei ole opettajien mukaan merkitystä haastavan käyttäytymisen syytä eritellessä. Myös toimintamallit ovat samanlaisia, olipa kyseessä tyttö tai poika.
Pro gradu-tutkielmani sopii luettavaksi kaikille opettajille, koska haastava käyttäytyminen on voimakkaasti läsnä kouluissa nykyaikana. Erityisesti tutkimus hyödyttää uraansa aloittelevia opettajia, koska sitä voi pitää eräänlaisena vertaistukena. Enemmän tai vähemmän haastavasti käyttäytyviä oppilaita on jokaisessa luokassa. Opettajien ei pidä syyllistää tästä itseään ja on tärkeää muistaa, että asioihin voi vaikuttaa hyvin monella tavalla.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]